Overslaan en naar de inhoud gaan

Consument vindt ‘onverwachte’ advertenties helemaal niet zo erg

Liever dat, dan bestookt worden door vervelende, getargete banners op basis van zoekgedrag en interesse.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

De meeste mensen weten niet dat wat ze online allemaal lezen en bekijken, begrensd wordt door algoritmes in social media en search.

related partner content for mobile comes here

Newsworks (het marketingorgaan van Britse nieuwsmedia) wilde weten hoe merken nog een punt kunnen maken in een omgeving waar algoritmes ‘kunstmatige luchtbellen’ om mensen heen bouwen. Het bedrijf deed er onderzoek naar, samen met mediabureau The 7stars.

Ze ondervroegen 1000 volwassenen.

Wat blijkt: de meeste Britten weten niet dat hun zoektocht beperkt wordt door Google-algoritmes, door interesses en vrienden op social media. 82 procent heeft nog nooit van de term filter bubble (een algoritme dat informatie selecteert op basis van zoekgedrag) gehoord.

64 procent weet niet dat de zoekresultaten in Google zijn gepersonaliseerd. 65 procent is het oneens met de stelling dat het nieuws dat je ziet op Facebook, gelinkt is aan je persoonlijke profiel.

Volgens de onderzoekers liggen hier volop kansen voor merken, als zij deze ‘filter bubble’ weten door te prikken.

Want de digitale omgeving is nu zo voorgevormd door al die voorkeuren, adblockers en algoritmes, dat consumenten het helemaal niet erg zouden vinden om af en toe verrast te worden door een onverwachte uiting (waar goed is over nagedacht, uiteraard).

Want mensen willen het liefst een goede balans tussen gerichte advertising en onverwachte ervaringen.

Zo blijkt uit de resultaten: Bij het zien van verrassende uitingen verkiezen respondenten woorden als ‘nieuwsgierig’(33 procent), ‘verrast’ (27 procent), ‘geïntrigeerd’ (25 procent), boven negatieve woorden als ‘geïrriteerd’ (18 procent) en ‘geërgerd’ (17 procent)

Daarentegen, wanneer ze woorden moeten kiezen die ze associëren met gerichte banners, vallen er termen als ‘targeted’ (37 procent),  ‘opdringerig’ (30 procent) en ‘vervelend’ (26 procent).

Nieuwsbronnen
De onderzoekers keken ook naar de nieuwsconsumptie van Britten, vijf weken voor de verkiezingen.

Wat blijkt: 44 procent volgt het nieuws op Facebook, 63 procent bekijkt nieuwsprogramma’s op televisie, en 77 procent leest print of digitale nieuwsmerken.

Gevraagd naar de bron van voorkeur, opteert 32 procent voor print of digitale kranten, 25 procent kijkt het liefst naar tv en 9 procent kiest Facebook.

Wellicht een beetje WC-eend, maar de onderzoekers concluderen hieruit dat bijna de helft van de consumenten het liefste een nieuwsbron heeft die niet wordt gefilterd door een algoritme.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in