Kind ziet geen verschil tussen webreclame en informatie
Op televisie kunnen ze het al wel goed van elkaar onderscheiden. Dat staat in het boek "Contact, over kinderen en nieuwe media", opgesteld door tien wetenschappers op het gebied van media, sociologie en pedagogiek. Initiatiefnemers waren het SCP (Sociaal en Cultureel Planbureau) en Mijn Kind Online, een stichting die ouders en kinderen informeert over internetgebruik. Het boek werd gisteren gepresenteerd.
Vooral de manier waarop advertenties op kinderwebsites worden verweven met spelletjes, verhalen en informatie is misleidend voor kinderen. De reclameblokken op de tv zijn veel meer afgebakend en daardoor beter als zodanig te herkennen.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaVan de zes- tot twaalfjarigen gebruikt 83 procent internet. Kinderen communiceren steeds vaker online met vrienden. Alle tieners zitten geregeld op internet. De auteurs waarschuwen dat het belangrijk is dat kinderen onderscheid leren te maken tussen reclame en neutrale informatie op internet. Kinderen worden nog altijd op misleidende wijze gestrikt als abonnee van vage internetdiensten, schrijven ze. 'Ouders, beleidsmakers, leraren en fabrikanten moeten daarnaast kinderen beter beschermen tegen de groeiende commercie online. Zo kan de Kinder- en Jeugdreclamecode aangepast worden en het toezicht op misleidende reclame scherper.'
Bron: NRC Handelsblad (Frederiek Weeda)
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid