Overslaan en naar de inhoud gaan

Kind ziet geen verschil tussen webreclame en informatie

Kinderen van zes tot twaalf jaar zien nauwelijks verschil tussen reclame en ‘objectieve’ informatie op websites.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Op televisie kunnen ze het al wel goed van elkaar onderscheiden. Dat staat in het boek "Contact, over kinderen en nieuwe media", opgesteld door tien wetenschappers op het gebied van media, sociologie en pedagogiek. Initiatiefnemers waren het SCP (Sociaal en Cultureel Planbureau) en Mijn Kind Online, een stichting die ouders en kinderen informeert over internetgebruik. Het boek werd gisteren gepresenteerd.

related partner content for mobile comes here

Vooral de manier waarop advertenties op kinderwebsites worden verweven met spelletjes, verhalen en informatie is misleidend voor kinderen. De reclameblokken op de tv zijn veel meer afgebakend en daardoor beter als zodanig te herkennen.

Van de zes- tot twaalfjarigen gebruikt 83 procent internet. Kinderen communiceren steeds vaker online met vrienden. Alle tieners zitten geregeld op internet. De auteurs waarschuwen dat het belangrijk is dat kinderen onderscheid leren te maken tussen reclame en neutrale informatie op internet. Kinderen worden nog altijd op misleidende wijze gestrikt als abonnee van vage internetdiensten, schrijven ze. 'Ouders, beleidsmakers, leraren en fabrikanten moeten daarnaast kinderen beter beschermen tegen de groeiende commercie online. Zo kan de Kinder- en Jeugdreclamecode aangepast worden en het toezicht op misleidende reclame scherper.'

Bron: NRC Handelsblad (Frederiek Weeda)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in