Kijkonderzoek VS Nielsen in opspraak
De zenders klagen over de laatst geleverde cijfers van NMR, waaruit blijkt dat een geringer aantal jonge mannen dit najaar op prime time naar de televisie keek. De tv-stations wijten deze grote teruggang aan de meetmethode van NMR, aldus Het Financieele Dagblad.
De kijkcijfers van NMR zijn bijzondere belangrijk, omdat zij een grote rol spelen bij de verdeling van de meer dan 60 miljard dollar die adverteerders jaarlijks in de VS uitgeven aan reclame op tv. Nielsen meet als enige de tv-cijfers.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisVolgens NMR hebben mannen tussen de 18 en 34 jaar afgelopen maanden op prime time 7 procent minder naar de televisie gekeken dan vorig jaar. NMR wijt de daling zowel aan wijzigingen in de onderzoeksprocedures als aan een werkelijke verandering in het kijkgedrag.
Verschillende Amerikaanse tv-stations hebben de gegevens van NMR zelf nader onderzocht. Volgens CBS is het probleem dat mannen het minst tv kijken in huishoudens waar een andere gezinslid een overeenkomst met NRM is aangegaan. Zij zouden minder secuur zijn in het bijhouden en doorgeven van hun kijkgedrag.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid