Overslaan en naar de inhoud gaan

Kerkgangers geven meer

Nederlanders die minstens eenmaal per maand naar de kerk gaan, gevengemiddeld ongeveer 220 euro per jaar meer aan maatschappelijke…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat blijkt uit een onderzoek naar factoren die het geefgedrag bepalen, waarop de socioloog René Bekkers vrijdag aan de Universiteit Utrecht promoveert.

related partner content for mobile comes here

Uit het onderzoek onder ruim 1500 Nederlanders blijkt dat niet het karakter, maar maatschappelijke omstandigheden bepalen hoeveel geld en tijd iemand aan goede doelen en vrijwilligerswerk geeft. Vrijgevige mensen hebben vaak een hoge opleiding, zijn sterk religieus,wonen in een kleinere gemeente en hebben een voltijds baan en een hoger inkomen, concludeert Bekkers.

Mensen met een hbo- of universitaire opleiding geven jaarlijks gemiddeld 120 euro meer aan goede doelen dan laagopgeleiden, rekening houdend met verschillen in inkomen.

De gangbare theorie dat karaktereigenschappen en een levensinstelling waarin de noden van anderen centraal staan het geefgedrag bepalen, klopt volgens Bekkers niet. Slechts 30 procent van de verschillen in geefgedrag zijn daartoe te herleiden.

De sociale omstandigheden bepalen ongeveer 70 procent van de verschillen in vrijgevigheid, aldus de socioloog. (ANP)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in