iPod neemt statusfunctie over van kleding
Trendbox constateert in zijn continue Live & Living ?onderzoek dat het aantal Nederlanders dat 'vrij veel geld' besteedt aan kleding voor zichzelf, vanaf het begin van deze nieuwe eeuw trendmatig is afgenomen.
Dat komt volgens het bureau aan de ene kant door een toename van goedkope aanbieders van kleding, maar er is meer aan de hand:
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisKleding wordt de laatste jaren steeds minder als een visitekaartje en expressiemiddel gezien (uitzonderingen daargelaten, denk aan bepaalde groepen jongeren, allochtonen en senioren).
De groep die het belangrijk vindt om goed gekleed te gaan, is sinds 1991 zo'n twintig procent in omvang afgenomen. Datzelfde geldt voor de proportie die geïnteresseerd is in mode: ooit was dat bijna veertig procent, nu nog maar een kwart van de bevolking.
Het uitgebreide onderzoek, inclusief tabellen, staat op Marketing-Online.nl
Het marktonderzoekbureau geeft verder een interessante verklaring voor deze trend:
Kleding toont steeds minder 'wie je bent'. Andere bezittingen of uiterlijkheden hebben echter de functie van 'hier ben ik' of 'dit ben ik' (deels) overgenomen. Denk aan mobiele telefoons, maar ook andere gadgets als iPods.
Daarnaast zorgt een toenemende behoefte aan authenticiteit dat de neiging om statusbepalende kleding aan te schaffen, vermindert. We zijn er met z'n allen een stuk spiritueler op geworden...
Wat vinden jullie van deze verklaring?
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid