Overslaan en naar de inhoud gaan

iPod neemt statusfunctie over van kleding

Trendbox constateert in zijn continue Live & Living ?onderzoek dat het aantal Nederlanders dat 'vrij veel geld' besteedt aan kleding…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

constateert in zijn continue Live & Living ?onderzoek dat het aantal Nederlanders dat 'vrij veel geld' besteedt aan kleding voor zichzelf, vanaf het begin van deze nieuwe eeuw trendmatig is afgenomen.

related partner content for mobile comes here

Dat komt volgens het bureau aan de ene kant door een toename van goedkope aanbieders van kleding, maar er is meer aan de hand:

Kleding wordt de laatste jaren steeds minder als een visitekaartje en expressiemiddel gezien (uitzonderingen daargelaten, denk aan bepaalde groepen jongeren, allochtonen en senioren).

De groep die het belangrijk vindt om goed gekleed te gaan, is sinds 1991 zo'n twintig procent in omvang afgenomen. Datzelfde geldt voor de proportie die geïnteresseerd is in mode: ooit was dat bijna veertig procent, nu nog maar een kwart van de bevolking.

Het uitgebreide onderzoek, inclusief tabellen, staat op

Het marktonderzoekbureau geeft verder een interessante verklaring voor deze trend:
Kleding toont steeds minder 'wie je bent'. Andere bezittingen of uiterlijkheden hebben echter de functie van 'hier ben ik' of 'dit ben ik' (deels) overgenomen. Denk aan mobiele telefoons, maar ook andere gadgets als iPods.

Daarnaast zorgt een toenemende behoefte aan authenticiteit dat de neiging om statusbepalende kleding aan te schaffen, vermindert. We zijn er met z'n allen een stuk spiritueler op geworden...

Wat vinden jullie van deze verklaring?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in