Overslaan en naar de inhoud gaan

Marketinglive! Emilie Huber

Vandaag is MarketingLive!
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De eerste spreker vanmorgen was Emilie Huber, partner en oprichter van Branddoctors. Huber werkte hiervoor onder andere als marketeer voor de Unilevermerken Omo en Mora.

related partner content for mobile comes here

Zij opende de dag met een presentatie over hoe je klanten daadwerkelijk kunt bereiken, en welke positieve invloed dat kan hebben op je investeringen.
De focus lag bij haar deze ochtend op groei. Elk product, nieuw of bestaand, heeft de mogelijkheid te kunnen groeien, aldus Huber: 'Mits we erachter komen wat de klant ervan weerhoudt het te kopen'. Een verslag.

Een scherp concept is volgens haar de beste investering in de hele marketingmix. 'Ga naar de klant toe en probeer er achter te komen wat er leeft. En maak daar je beleid op. Als je een concept weet te verscherpen op basis van wat je doelgroep raakt,
kun je namelijk veel effectiever investeren. En dat geldt niet alleen voor nieuwe producten, maar ook vooral voor je basisportfolio. De fout die we bij Mora bijvoorbeeld maakten, was dat we teveel keken naar al die leuke nieuwe innovaties, en daardoor onze core business, de kroketten, een beetje vergaten.'

Huber testte het publiek door een drietal vragen te stellen, waarbij een ja betekende dat je mocht blijven staan. Vragen als 'Bent u het afgelopen jaar aanwezig geweest bij een marktonderzoek?'Hebt u het afgelopen jaar een face-to-face gesprek met een klant gehad?'
Er bleven op het laatst 7 mensen staan. Een beetje beschamend, maar wel een eerlijk publiek...

Een scherp concept is volgens Huber geholpen bij de 3 b's: behoefte, belofte en bewijs. De laatste b is dat wat het concept echt scherp maakt; namelijk datgene dat je klant gaat bieden. Dit model is eigenlijk op alle niveaus toepasbaar. Een product kun je namelijk op heel veel verschillende manieren verkopen. 'Tom Tom rider bijvoorbeeld, dat product kun je verkopen op 'vrijheid', 'veiligheid', 'all in one' en 'geniet van je omgeving'. Samen met je doelgroep kun je het concept dan verder aanscherpen. Een aangesloten doelgroep is kostenefficient; hoe scherper het concept, hoe eerder het rendeert.'

Een aangesloten doelgroep kun je volgens Huber op 3 niveaus zien:
Het eerste, meest simpele niveau: af en toe contact. Huber: 'Dan hoor je termen van marketeers als verhelderend, of ontluisterend. Erg grappig. Een voorbeeld is bijvoorbeeld Albert Heijn, dat consumenten betrok in de creatie van de Kies'o Kook; voor een euro meer heb je een compleet week- of dagmenu, en je hoeft niet de hele winkel door om het bij elkaar te verzamelen. Ook hun weekmenu in de Allerhande, voor 45 euro, is daaruit voortgekomen.'
Het tweede niveau: consumenteninput pro-actief verwerken. Het derde niveau: co-created marketing bedrijven. Betrek je doelgroep bij alle elementen van marketing en laat ze er vervolgens over communiceren. Transparante interactie.

Huber: 'Willen consumenten dit? Jazeker, de consument van tegenwoordig wil betrokken zijn, deel uitmaken van de marketingwereld. Ervaringen opdoen en zijn reputatie verhogen. Hij verandert van koper naar vriend. Kijk naar de piramide van Maslov: we zitten niet meer onderaan de producteconomie, maar klimmen omhoog langs service economie, experience, participation tot zelfs expression economie. Esmee Denters, het meisje dat via filmpjes op Youtube een contract met de platenmaatschappij met Justin Timberlake tekende, zit bovenin de piramide. Het internet als podium.
Marketeers moeten zich hierin proberen te verplaatsen en de doelgroep erbij betrekken. Je krijgt een nieuw business model: een markfabrikant wordt leverancier en afnemer, net als zijn consument.
STA DAAR VOOR OPEN EN DURF TE ACTEREN!'

Huber haalde nog maar eens een keer het Lego-voorbeeld erbij. Voor Lego was het 5 minuten voor 12. Ze moesten wat doen?toen hebben ze bouwers uitgenodigd om nieuwe concepten te bedenken. 'Het resultaat is bekend: Lego telt nu 1 miljoen designers wereldwijd die jaarlijks 3 miljoen nieuwe ontwerpen bedenken. Vroeger waren dat er slechts 300 per jaar. Lego haalt nu ook inkomsten uit services en experiences, in plaats van alleen maar producten, zoals vroeger.'

Kortom: de tijd van deuren dicht is voorgoed voorbij. Huber: 'Marketeers, doe er je voordeel mee.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in