Interview Pascal Gayat (Tradedoubler): "Ik denk dat Nederland en Frankrijk erg op elkaar lijken op gebied van mobile en mcommerce.”
Ik interviewde regio directeur Frankrijk/ België en Nederland Pascal Gayat over het mobiele landschap en de nieuwe services van Tradedoubler.
Sinds 2011 biedt Tradedoubler mobiele services. Hoe belangrijk is mobiel geworden?
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisPascal Gayat: “We zijn eind 2011 eerst gestart om alle mobiele impressies op onze netwerken in Europa te analyseren. We zagen dat de mobile traffic maand op maand sterk groeide. Hierdoor kregen we inzicht over het business potentieel en welke strategie we moesten volgen. Begin 2012 hebben we besloten om een tool te creëren, waarmee we affiliate campagnes voor mobile konden opzetten. We hebben toen direct gekeken welke klanten van ons reeds een mobiele app of website hadden. Vervolgens boden we deze tool aan onze publishers.“
Wat is het aandeel van mobile in de totale omzet van Tradedoubler?
Paul Gayat: “Het is marktaandeel is reeds ‘double digit’, wegens concurrentie overwegingen maken we dit momenteel nog niet openbaar. We zullen het daadwerkelijk getal communiceren op het moment wanneer dit relevant is. “
Neemt Tradedoubler mobile al standaard mee bij pitches voor nieuwe klanten?
Paul Gayat: “Tegenwoordig nemen we mobile altijd mee en bij sommige klanten is dit het eerste discussie punt. Momenteel zijn we met enkele RFP’s bezig dat zelfs geheel mobile only is. Vaak gaat het om app promotie voor bedrijven, die net hun app hebben gelanceerd. Daarnaast stimuleert Tradedoubler de sales voor m-commerce apps.”
Je bent Regio Director van Frankrijk en de Benelux. Wat is het verschil tussen het mobiele landschap in Nederland, België en Frankrijk?
Paul Gayat: “Ik denk dat Nederland en Frankrijk erg op elkaar lijken op gebied van mobile en m-commerce. Ook het gedrag van de mobiele gebruiker is ongeveer hetzelfde. België is wel anders, aangezien door een verbod op toestel-subsidies het smartphone bezit een stuk lager ligt. “
Zijn Nederlandse en Franse bedrijven op hetzelfde niveau op gebied van het implementeren van mobile?
Pascal Gayat: “Ja, ook hierin zie ik geen grote verschillen. Mobile lijkt een kanaal dat iedereen verenigd.”
'We willen op het gebied van mobile ook graag onze traditionele performance modellen inzetten. Bijvoorbeeld Cost per Download en vervolgens Cost per Lead.'
Veel Nederlandse uitgevers werken op gebied van mobile vooral op CPM basis. Met welke modellen werkt Tradedoubler?
Pascal Gayat: “Aangezien het een nieuw kanaal is bieden wij naast CPC ook CPM aan, maar we willen op het gebied van mobile ook graag onze traditionele performance modellen inzetten. Bijvoorbeeld Cost per Download en vervolgens Cost per Lead. “
Wat moet er gebeuren voordat Tradedoubler CPD of CPL in gaat zetten?
Pascal Gayat: ”Er moet op mobiel meer traffic naar sales zijn. We zijn op gebied van Cost per Download met sommige van onze uitgevers al mee gestart. De eerste resultaten zijn verrassend goed. De site eigenaren hadden ervaring met CPD, ze waren huiverig dat ze niet zouden verdienen, maar ze zijn positief over de eerste resultaten. “
Wat is de gemiddelde app download conversie na de mobile banner click?
Pascal Gayat: “Dit verschilt uiteraard erg per app, maar zat uit mijn hoofd tussen de 0,15% en 2,5%, maar entertainment apps vallen wat hoger uit.”
"Sommige mobile RFP’s van Franse bedrijven zitten al boven de €500.000,-, dus we hebben het steeds vaker over grote mobiele budgetten."
De mobile advertising budgetten zijn nog steeds beperkt. Waardoor komt dat volgens jou?
Pascal Gayat: “Sommige mobile RFP’s van Franse bedrijven zitten al boven de €500.000,-, dus we hebben het steeds vaker over grote mobiele budgetten. In zijn algemeenheid zitten we echter nog steeds in trialfase en we weten nog steeds niet of we voldoende mobile inventory voor grote budgetten hebben. De grote budgetten moeten wel daadwerkelijk geheel mobiel benut kunnen worden. Veel bedrijven hebben in het verleden meer verkocht dan ze op mobiel konden wegdraaien. Dubbel frustrerend voor bedrijven, aangezien zij niet de doelgroep voldoende bereiken en met budget blijven zitten, waardoor je geen uiteindelijk zicht hebt op je media uitgaven.”
Dient er volgens jou meer mobiele inventory (zoals apps en mobiele) gecreëerd te worden of dient de consument mobiel actiever te worden?
Pascal Gayat: “Het ligt voornamelijk aan de consumenten zijde, maar ook aan de content en services die uitgevers mobiel aanbieden. Facebook heeft de desktop traffic mobiel opgevangen. Facebook was zelf ook verrast door snelle groei in mobiel traffic. Aangezien ze nog geen goed mobiel business model hadden, waren ze zelfs slachtoffer van deze mobiele groei.”
In een onderzoek van oktober 2012 gaf Tradedoubler aan dat de smartphone de winkelstraat kan redden. Hoe gaat dat gebeuren?
Pascal Gayat: “Door Mobile (web) to Shop. Een belangrijk onderdeel in een customer journey kunnen mobile coupons zijn, waarin je korting of geld terug krijgt. Ook in Frankrijk zijn we niet gewent om coupons te gebruiken, maar de jongere doelgroepen staan meer open om vouchers te gebruiken. Dit zijn niet mensen die alleen online kopen. We zouden nu moeten starten met het informeren van jonge doelgroepen over de voordelen van coupons en dat ze daarmee geld kunnen besparen wanneer ze naar betreffende winkels gaan. Op deze manier kunnen we retailers ook helpen dat klanten weer terugkeren naar hun winkels.”
Dus het beperkte gebruik van mobile coupons in het winkellandschap komt vooral door slechte communicatie naar de doelgroep?
Pascal Gayat: “Er zijn twee obstakels. Geen goede communicatie naar de doelgroep, maar ook geen goede introductie binnen de retailorganisaties. We praten vooral met digital marketing manager binnen retailers, terwijl we eigenlijk met de offline marketing managers moeten praten. De managers die outdoor en radio campagnes inkopen. Vooral in de locale campagnes gaat veel budget om. In plaats van e-commerce managers, zouden juist deze managers het web moeten omarmen en hiermee de doelgroep weer naar de winkel krijgen. Zij moeten niet denken dat ze daarmee de strijd aan gaan met hun e-commerce collega’s. “
Zijn marketing managers angstig om dit te doen?
Pascal Gayat: “Ja, want ze hebben nog niet duidelijk wie ownership heeft over de sale. Dit komt omdat online en offline bij veel organisaties verdeeld is. Een veel voorkomende situatie is dat een consument een product online besteld, maar deze in de dichtstbijzijnde winkel ophaald. De winkel manager vraagt zich dan af: ‘ Wie is owner van deze sale? Ben ik dit of is dat de ecommerce manager?’ ”.
Belemmerd deze ‘catfight’ de implementatie van mobile commerce in diverse kanalen?
Pascal Gayat: “Jazeker, ik snap ook niet waarom marketing manager die voor miljoenen euro’s outdoor advertising inkopen geen mobile inkopen. Dit komt vaak omdat ze geen kennis van het medium hebben en ook niet waar zij in in de user journey passen. Het heeft ook te maken met interne politiek binnen retail organisaties en vaak zie je bij franchise organisaties dat marketing managers niet de totale ownership over hun kanalen hebben en met veel franchisers binnen de organisatie moeten praten om iets goedgekeurd te krijgen. We zien wel gelukkig steeds vaker dat wij bij een overleg naast online marketing managers, ook offline en general managers aan tafel hebben. “
Offline en Online kanalen lopen steeds vaker door elkaar. Lukt het Tradedoubler om een multichannel strategy in de customer journey uit te rollen?
Pascal Gayat: “We doen nu eerste ervaringen op, waar we ons affiliate model vanaf de eerste online impressie naar de stenen winkel kunnen doormeten. We willen hiermee de gehele journey kunnen monitoren en hiermee ook de eerste Publisher in deze journey belonen, terwijl de sale in de winkel wordt gedaan. Dit is de volgende stap in affiliate marketing. We zijn nu bezig met een commerce test in een stad, waarbij we voor 30 winkels kortingsvouchers op mobiel en web gebruiken en targeten op de juiste doelgroep in dit gebied. We maken gebruik van de codes, die op eigen CRM systemen van de winkels aansluiten. Hiermee willen we een case opbouwen om te laten zien dat affiliate marketing werkt.”
Welke nieuwe mobile services zal Tradedoubler komende maanden gaan aanbieden?
Pascal Gayat: ”Affilate partners kunnen de Tradedoubler trackingstechniek white-labeled aanschaffen en hiermee hun eigen campagnes realtime tracken. Dit kunnen ze ook gebruiken voor andere 3th party networks, zoals Admob. We zitten onze laatste ontwikkelingsfase en lanceren binnen enkele maanden.”
MobileMarketing.nl 2013
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid