Overslaan en naar de inhoud gaan

Het aandeel als merk

FHV/BBDO creative marketingagency en Bennis Porter Novelli, adviesbureau voor reputatiemanagement, gaan de markt op met een joint…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Aan de ontwikkeling van dit initiatief is een onderzoek vanuit de Faculteit Bedrijfskunde van de Erasmus Universiteit Rotterdam voorafgegaan, waaruit blijkt dat niet-rationele factoren meer dan ooit van invloed zijn opkoersvorming op de kapitaalmarkt. Dit door Financial Branding Network geïnitieerde onderzoek onder analisten en investeerders toont aan dat aandeelwaarde zelfs bij hen voornamelijk wordt bepaald door 'zachte' factoren en slechts voor een beperkt deel door feiten en cijfers. Ook op de kapitaalmarkt is waardering dus vooral een zaak van perceptie geworden. Het vaststellen van factoren die van invloed zijn op perceptie maakt het voor beursgenoteerde ondernemingen mogelijk om hun reputatie bewust te managen, in plaats van af te wachten hoe harde gegevens door de buitenwacht geïnterpreteerd worden.

related partner content for mobile comes here

Uit het onderzoek blijkt dat drie pijlers ten grondslag liggen aan de kwalitatieve waardering van beursgenoteerde ondernemingen, namelijk bekendheid, leiderschap (business leiderschap en mentaal leiderschap) en een duidelijk consistent en duurzaam ondernemingsverhaal (waarin aandacht voor groeiperspectief en waardecreatie). De mate waarin het management op deze drie pijlers een geloofwaardige reputatie kan opbouwen bij de in- en externe doelgroepen van de onderneming, is bepalend voor de waardering door analisten en beleggers.

Financial Branding Network heeft op basis van het onderzoek een model ontwikkeld - de Value Perception Driver® - dat factoren identificeerd waarmee ondernemingen percepties kunnen sturen en waarmee ze zich kunnen(her)positioneren op de kapitaalmarkt, waardoor een effectief beleid gevoerd kan worden om koerswaarde te managen. Daarbij wordt gebruik gemaakt van technieken die gebruikelijk zijn bij het managen van merken en decorporate reputatie.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in