Het aandeel als merk


Aan de ontwikkeling van dit initiatief is een onderzoek vanuit de Faculteit Bedrijfskunde van de Erasmus Universiteit Rotterdam voorafgegaan, waaruit blijkt dat niet-rationele factoren meer dan ooit van invloed zijn opkoersvorming op de kapitaalmarkt. Dit door Financial Branding Network geïnitieerde onderzoek onder analisten en investeerders toont aan dat aandeelwaarde zelfs bij hen voornamelijk wordt bepaald door 'zachte' factoren en slechts voor een beperkt deel door feiten en cijfers. Ook op de kapitaalmarkt is waardering dus vooral een zaak van perceptie geworden. Het vaststellen van factoren die van invloed zijn op perceptie maakt het voor beursgenoteerde ondernemingen mogelijk om hun reputatie bewust te managen, in plaats van af te wachten hoe harde gegevens door de buitenwacht geïnterpreteerd worden.
Uit het onderzoek blijkt dat drie pijlers ten grondslag liggen aan de kwalitatieve waardering van beursgenoteerde ondernemingen, namelijk bekendheid, leiderschap (business leiderschap en mentaal leiderschap) en een duidelijk consistent en duurzaam ondernemingsverhaal (waarin aandacht voor groeiperspectief en waardecreatie). De mate waarin het management op deze drie pijlers een geloofwaardige reputatie kan opbouwen bij de in- en externe doelgroepen van de onderneming, is bepalend voor de waardering door analisten en beleggers.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSFinancial Branding Network heeft op basis van het onderzoek een model ontwikkeld - de Value Perception Driver® - dat factoren identificeerd waarmee ondernemingen percepties kunnen sturen en waarmee ze zich kunnen(her)positioneren op de kapitaalmarkt, waardoor een effectief beleid gevoerd kan worden om koerswaarde te managen. Daarbij wordt gebruik gemaakt van technieken die gebruikelijk zijn bij het managen van merken en decorporate reputatie.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid