Overslaan en naar de inhoud gaan

Herwin van den Berg van Heineken: ‘Ik wil media-expertise in huis hebben’

Marketing-directeur Herwin van den Berg geeft een opmerkelijk signaal aan de media-adviseurs in een interview met het Tijdschrift voor…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Hij zegt dit naar aanleiding van een onderzoek dat Heineken en Google hebben gestart om uit te vinden hoe search kan bijdragen aan merkbouw.

related partner content for mobile comes here

Van den Berg: ‘Straks hebben we met Google een continue analysetool, zodat we zelf kunnen bepalen wat de beste - hybride - mediamix is. Kijk naar de Jillz-campagne, waar via televisiecommercials voor pushstrategie gekozen is. Je moet alles steeds opnieuw en per case bekijken, om het momentum te pakken.’

Tegelijkertijd zegt Herwin van den Berg: ‘Binnen Heineken is er nog onvoldoende kennis en kunde over online branding en media-inzet. Er zijn veel partijen die ons kunnen bijpraten over search, maar het leek ons het beste om dat rechtstreeks met Google te doen, omdat daar veel kennis zit. Google op zijn beurt zocht een grote FMCG-partner met flink wat commitment voor online. Twist is er als derde partij bijgekomen voor de crossmediale aanpak, omdat zij ook onze offline campagnes meten.’

De rol van marketing zal volgens Van den Berg wezenlijk veranderen. ‘We zijn daar op dit moment bewust mee bezig. Ik ben het echter niet eens met de gedachte dat marketing een zaak van verschillende afdelingen wordt. Marketing is een filosofie; iedereen weet er wel iets van. Maar iemand moet de regie uitzetten. En dan is een cmo en een sterk marketingafdeling nodig. Maar ik vind ook dat marketing verzaakt heeft in deze regierol, en dat de meeste marketeers eigenlijk in de weg lopen.'

‘De toekomstige brandmanager krijgt wat mij betreft een heel ander functieprofiel en zal zich meer gaan richten op contentmanagement, databasebeheer en e-crm management, transactie dus. Uiteindelijk is transactie altijd het doel. Dat is zo met Heineken the City, JouwHeineken.nl en uiteindelijk ook Heineken.nl, en natuurlijk ook in de supermarkt en horeca.’

Het interview met Van den Berg en Pim van der Feltz van Google staat in het juni-nummer van Tijdschrift voor Marketing dat vorige week verscheen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in