Helft marketeers zet social media in zonder te meten
De resultaten van dit onderzoek zijn inmiddels geanalyseerd en geven een krachtig beeld over de stand van zaken van social media binnen het Nederlandse bedrijfsleven (van klein tot groot) en de ontwikkelingen in 2011.
Aan het onderzoek hebben 268 bedrijven deelgenomen. De enquête is verspreid op diverse
Weblogs waaronder Molblog,via DDMA en onder klanten van Pondres. Dit heeft onder andere geleid tot de volgende conclusies:
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen Huis
- In 2010 gebruikte 76.1 procent van de marketeers social media binnen de organisatie, in 2011 is dat 78.1 procent.
- Twitter, Linkedin, Facebook en Youtube zijn de meest gebruikte kanalen voor 2011, Hyves zakt uit de Top-5, ondanks haar nog altijd grootste bereik in Nederland.
- Het gebrek aan kennis van social media en interne capaciteit om inspanningen uit te voeren, worden als voornaamste drempels benoemd voor het inzetten van social media.
- Social media-strategie wordt een belangrijke troef in 2011. Van de bedrijven die in 2010 nog geen strategie hadden, wil 67 procent die in 2011 gaan ontwikkelen.
- Bijna de helft van de bedrijven meet de resultaten van social media niet. De belangrijkste reden hiervoor is dat men niet weet hoe de inspanningen gemeten kunnen worden. Men opereert dus vaak op gevoel en zonder structurele resultaatdoelstellingen.
- 81 procent van de bedrijven geeft (ondanks dat een deel de resultaten niet meet) aan dat de resultaten van social media ‘volgens verwachting’ of ‘boven verwachting’ zijn.
- Nog maar een klein percentage bedrijven gebruikt externe adviseurs voor social media
werkzaamheden. In 2011 groeit dit percentage tot 22 procent, waarbij het vaakst wordt gekozen voor een specialistisch social media bureau.
- De marketingafdeling is meestal verantwoordelijk voor social media, maar dit verschilt erg naar rato van het formaat van de organisatie. Bij kleine bedrijven is management vaak
verantwoordelijk, bij grote bedrijven ook regelmatig de klantenservice.
- De budgetten voor social media zijn nog altijd relatief laag, zeker bij kleine bedrijven. Ook in 2011 zijn hierin geen grote verschuivingen zichtbaar. Wel gaan met name middelgrote bedrijven meer in social media investeren in 2011, en daalt het percentage dat niet in social media investeert.
Het totale rapport (37 pagina’s) is op te vragen bij Pondres
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid