Overslaan en naar de inhoud gaan

Helft marketeers zet social media in zonder te meten

78,1 procent van de bedrijven zet in 2011 social media in, slechts 47 procent meet de resultaten. Dat zijn enkele conclusies uit het…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De resultaten van dit onderzoek zijn inmiddels geanalyseerd en geven een krachtig beeld over de stand van zaken van social media binnen het Nederlandse bedrijfsleven (van klein tot groot) en de ontwikkelingen in 2011.

related partner content for mobile comes here

Aan het onderzoek hebben 268 bedrijven deelgenomen. De enquête is verspreid op diverse
Weblogs waaronder Molblog,via DDMA en onder klanten van Pondres. Dit heeft onder andere geleid tot de volgende conclusies:

- In 2010 gebruikte 76.1 procent van de marketeers social media binnen de organisatie, in 2011 is dat 78.1 procent.
- Twitter, Linkedin, Facebook en Youtube zijn de meest gebruikte kanalen voor 2011, Hyves zakt uit de Top-5, ondanks haar nog altijd grootste bereik in Nederland.
- Het gebrek aan kennis van social media en interne capaciteit om inspanningen uit te voeren, worden als voornaamste drempels benoemd voor het inzetten van social media.
- Social media-strategie wordt een belangrijke troef in 2011. Van de bedrijven die in 2010 nog geen strategie hadden, wil 67 procent die in 2011 gaan ontwikkelen.
- Bijna de helft van de bedrijven meet de resultaten van social media niet. De belangrijkste reden hiervoor is dat men niet weet hoe de inspanningen gemeten kunnen worden. Men opereert dus vaak op gevoel en zonder structurele resultaatdoelstellingen.
- 81 procent van de bedrijven geeft (ondanks dat een deel de resultaten niet meet) aan dat de resultaten van social media ‘volgens verwachting’ of ‘boven verwachting’ zijn.
- Nog maar een klein percentage bedrijven gebruikt externe adviseurs voor social media
werkzaamheden. In 2011 groeit dit percentage tot 22 procent, waarbij het vaakst wordt gekozen voor een specialistisch social media bureau.
- De marketingafdeling is meestal verantwoordelijk voor social media, maar dit verschilt erg naar rato van het formaat van de organisatie. Bij kleine bedrijven is management vaak
verantwoordelijk, bij grote bedrijven ook regelmatig de klantenservice.
- De budgetten voor social media zijn nog altijd relatief laag, zeker bij kleine bedrijven. Ook in 2011 zijn hierin geen grote verschuivingen zichtbaar. Wel gaan met name middelgrote bedrijven meer in social media investeren in 2011, en daalt het percentage dat niet in social media investeert.

Het totale rapport (37 pagina’s) is

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in