Overslaan en naar de inhoud gaan

Woordenboek beschrijft belevingswaarde in plaats van betekenis

De zelfbenoemde Nijmeegse ‘emotoroloog’ Remie Amstelveen heeft een nieuw woordenboek uitgebracht waarin de belevingswaarde van woorden…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Omdat juist die belevingswaarde een belangrijke rol speelt in de communicatie en discussies tussen mensen, kan het helpen misverstanden, miscommunicatie en daaruit voortvloeiende conflicten te voorkomen, zo meent de emotoroloog die met zijn bedrijf Human Interaction trainingen geeft voor bedrijven en scholen.

related partner content for mobile comes here

Volgens Amstelveen geeft een gewoon woordenboek alleen de betekenis van woorden weer en niet de belevingswaarde. Zo legde hij een klas PABO-studenten het woord 'respect' voor en bleek iedereen daar een andere beleving bij te hebben. “Hoe kun je elkaar respecteren als iedereen er wat anders bij denkt?," vroeg hij zich af. Zijn definitie luidt: respect is aan iets of iemand een hoge waarde toekennen en er als zodanig mee omgaan.

Hetzelfde geldt voor een woord als 'geduld'. Volwassenen en kinderen hebben daar vaak een verschillende beleving bij. Amstelveens definitie luidt: geduld is kalm, bedaard en consequent iets wat je min of meer onaangenaam vindt volhouden. In totaal definieert hij in zijn woordenboek ongeveer 350 woorden en begrippen die in zijn eigen praktijkervaring vaak tot misverstanden leiden. De definitie is gebaseerd op de door hemzelf ontwikkelde emotorologie, die hij gebruikt in zijn communicatietrainingen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in