Overslaan en naar de inhoud gaan

Bestedingen tv-reclame stegen met 10.6% in 2010

De netto bestedingen voor televisiereclame (spot) zijn in 2010 met 10.6 procent gestegen en kwamen daarmee uit op € 863 miljoen. De…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In het vierde kwartaal van 2009 waren de eerste tekenen van herstel van zowel de economie als de televisiereclamemarkt merkbaar, aldus Spot. De forse daling van de eerste drie kwartalen werd teruggedrongen tot een daling van slechts enkele procenten. Vervolgens stabiliseerde de televisiereclamemarkt in het eerste kwartaal van 2010, om in het tweede kwartaal van 2010 een double digit groei te realiseren.

related partner content for mobile comes here

Uiteindelijk kwam de televisiespotmarkt uit op €863 miljoen; een groei van 10,6 procent. Met uitzondering van het eerste kwartaal lag in elk kwartaal de groei boven de 10 procent. Vooral het tweede en derde kwartaal lieten een forse stijging zien. Met deze cijfers zit de televisiespotmarkt boven het niveau van 2008, het jaar vóór de crisis.

De nonspotmarkt heeft zich ook hersteld in 2010, zij het niet zo sterk als de spotmarkt. Met een groei van 6,6 procent kwam de nonspotmarkt uit op een omzet van €111 miljoen, net onder het niveau van 2008.

Dat de onlinevideomarkt booming is, wordt ook in 2010 bevestigd. Spot rapporteert een omzet van €9,5 miljoen voor prerolls; een verdubbeling van de omzet ten opzichte van 2009 en een meervoud van het niveau in 2008.

Focus op TV
In tijden van economische tegenspoed houden adverteerders het communicatiebudget en de middeleninzet tegen het licht. Uit de registraties van Nielsen blijkt dat in 2010 TV het hardst groeiende medium was en meer merken dan ooit op TV werden ingezet. Dit beeld zag Spot ook na de crisis van 2000-2001. Met als resultaat een stijgend budgetaandeel voor TV in 2009 en 2010.

Vooruitzichten 2011
Spot verwacht in 2011 een verder herstel van de economie. De angst voor een tweede dip ligt achter ons. De werkeloosheid daalt, terwijl het aantal vacatures stijgt. Het consumentenvertrouwen is voor het eerst sinds jaren weer positief.

De tv-zenders hebben voor 2011 veel nieuwe formats. Bestaande succesformules worden ook in het komende TV-seizoen uitgezonden. De inzet van online (video) en social media vormt bij steeds meer programma’s een vast onderdeel. Niet alleen wordt hiermee het bereik vergroot. Juist de interactie tussen kijkers onderling schept een sterke band met de zender, het programma en haar adverteerders, aldus Spot..

Spot rekent op een groei tussen de 4 procent en 6 procent voor de tvspotmarkt en voor de nonspotmarkt. De preroll-markt zal ook het komende jaar een stormachtige groei laten zien van enkele tientallen procenten, aldus Spot.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in