JCDecaux verbaasd over ophef eigen billboardcampagne
De outdoorexploitant plaatste onlangs een grote ‘nee/nee’-sticker op zijn billboards om adverteerders erop te wijzen dat buitenreclame bij uitstek een medium is waar de consument niet omheen kan. Maar volgens de Vereniging van Mail Distributie Bedrijven is de ‘nee/nee’- sticker juridisch beschermd en is er sprake van inbreuk op het merkenrecht.
Directeur Rene Witzel zegt ‘zeer verbaasd’ te zijn over de claim van de Vereniging van Mail Distributie Bedrijven, aangezien de sticker gratis wordt verstrekt door zowel de Rijksoverheid als diverse gemeenten en instellingen. 'Dit is duidelijk een ludieke campagne, die nu ineens tot een serieuze zaak verwordt. Als de ‘nee/nee’-sticker al een merk is, dan toch geen merk dat in beroep of bedrijf wordt gebruikt en waarmee economisch voordeel wordt beoogd. Wij denken ook niet dat er door onze campagne verwarringsgevaar bij het publiek ontstaat.'
Vacatures
Senior communicatie adviseur / Woordvoerder
Ministerie van Klimaat en Groene GroeiContentredacteur
Provincie UtrechtConcern communicatieadviseur
Gemeente AltenaVolgens Witzel blijkt maar weer eens temeer dat billboardcampagnes ‘meer dan gemiddeld’ goed worden bekeken. “Juist door hun opvallende plaatsing in de publieke ruimte en het feit dat iedereen voortdurend met deze uitingen wordt geconfronteerd, krijgen buitenreclamecampagnes automatisch meer aandacht dan andere reclame. Met als resultaat ook sneller een maatschappelijke reactie.' Hij noemt als voorbeelden de ‘Sint’-poster en de ‘Shameless’-campagne van Suit Supply.
JCDecaux heeft inmiddels contact gezocht met de Vereniging van Mail Distributie Bedrijven om de zaak te bespreken.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid