eBay is het meest sociale merk


De 'grootste' merken in social media-reputatie zijn eBay, Apple, Google,Blackberry en Amazon. Aldus Alterian, dat onderzoek deed naar merken en hun betrokkenheid in social media.
Een paar verrassingen komen uit het onderzoek naar voren: zo verslaat eBay grote namen als Apple en Google. Dat komt volgens de onderzoekers doordat eBay al heel lang bezoekers effectief bereikt via fora, corporate blogging, maar ook Twitter en Facebook. Zo kun je als klant van eBay via Facebook’s Open Graph de aankoopkosten delen met een vriend, met gebruik van PayPal. eBay maakt ook gebruik van blogs, fora en discussiegroepen voor de interne communicatie.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSGucci is het hoogste niet-technologische merk in de lijst op nummer 6. Ford staat op 7, MTV op 8. Samsung vinden we terug op plek 9 en Yahoo op nummer 10.
Coca Cola staat in de Interbrand top global brands-lijst op nummer 1, maar in deze lijst vinden we het merk terug op een 24e plek. Volgens de onderzoekers gebruikt het merk wel veel social media-tools om contact te maken met consumenten, maar gebeurt dat niet altijd op de juiste manier.
De Social Media Reputation (SMR) score meet de social media ‘noise’ rond een merk en is gebaseerd op de mate van populariteit (is de buzz positief of negatief?). Daar bovenop komt een ‘recentheid’-score (een actuele buzz heeft een hogere score dan een oude). Vervolgens wordt iedere score met de hand geanalyseerd om te kijken of het systeem niets verkeerd heeft geïnterpreteerd.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid