Google meest empathische merk


Google verslaat volgens de onderzoekers meer tastbare merken, door heel erg goed in te spelen op klantbehoeften en die vaak ook te overtreffen. 'Google is groot geworden door heel erg goed te zoeken, maar biedt inmiddels veel meer dan dat. Mensen kunnen zich nauwelijks meer voorstellen hoe ze zonder Gmail, Google Maps en Calendar door het leven zouden moeten gaan. En bovendien krijgen ze dat vaak allemaal gratis', aldus Martijn Pater van Fronteer Strategy. 'Het is ook knap hoe ze continu kleine verbeteringen aanbrengen, vaak ongemerkt, zoals de nieuwe filefunctie in Google Maps, waardoor ze steeds relevant blijven.' De monitor laat zien dat een functioneel merk dus heel empathisch kan zijn.
De top 10:
1 Google
2 Douwe Egberts
3 Albert Heijn
4 Pickwick
5 Ikea
6 Efteling
7 bol.com
8 Hema
9 ANWB
10 Philips
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
Emotie
Empathie heeft ook een hele duidelijk emotionele component. Van de 15 onderzochte merk- categorieën scoorde ‘Warme Dranken’ gemiddeld het hoogst. Merken als Douwe Egberts, Pickwick, Senseo en Nespresso slagen er goed in om de juiste snaar te raken bij de consument. 'Het is bewezen dat mensen met een warme drank in hun handen veel positiever handelen dan andere mensen. Op dit positieve gevoel spelen sterke merken in door juist dit te communiceren, in combinatie met typisch Hollandse situaties. Ze snappen de klant', zegt Marja Ruigrok van Ruigrok | NetPanel.
Energieleveranciers onderaan
In een categorie waarbij geen enkel onderscheid te maken valt tussen producten van verschillende leveranciers, zoals bij stroom en gas, is inleven in de klant van levensbelang. Echter, de energieleveranciers lijken zich daar weinig van aan te trekken, aangezien ze onderaan bungelen. Blijkbaar is prijsvechten alleen geen garantie voor een blijvende waardering van een merk bij consumenten. Verzekeraars, Mobiele telefonie bedrijven en Internet providers doen het overigens al niet veel beter. Merken kunnen zich hier nog duidelijk in onderscheiden, zoals Albert Heijn dat heeft gedaan bij de supermarkten.
In totaal zijn 100 merken onderzocht, verdeeld over 15 categorieën, waaronder de banksector, food, internet, retail, woon/warenhuizen, drogisterij/parfumerie, (warme) dranken en elektronica. 2839 Nederlanders hebben elk 25 merken beoordeeld op empathie, aantrekkelijkheid en innovativiteit. Net als voorgaande jaren laat de monitor zien dat merkaantrekkelijkheid en innovativiteit sterk samenhangen met hoe empathisch een merk overkomt, dit geldt voor zowel producten als diensten. Hieruit volgt dat het belangrijk is voor een merk zich empathisch op te stellen, oftewel zich in te leven in de consument zodat die het gevoel heeft dat het merk ze echt goed begrijpt, aldus de onderzoekers.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid