Froot wil grootste online magazine van Nederland worden
Wie regelmatig zijn timeline op Twitter checkt, ziet ze vast wel eens langskomen. Retweets van @frootNL, met links naar beelden, foto’s en video’s die verwondering en verbazing opwekken. Een nestje met koolmeesjes onder een verkeerskegel, foto’s van het werk van een heuse boekenchirug, een pulse lichtfiets en 2.768 andere ‘froots’ zoals de beelden en video’s op Froot.nl heten.
‘Inspiratie’, zegt Slaven Mandic, een van de drie bedenkers van Froot.nl, ‘daar draait het om. We willen bezoekers inspiratie uit verschillende delen van de wereld geven.’
De site moet mensen verwonderen – Mandic noemt de slogan van Froot: je dagelijkse dosis webvitaminen.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
Spotta
Postieve insteek
De insteek op de site is positief, voor cynisme is geen plaats. De makers hebben hun buik vol van zure reaguurders die altijd over hetzelfde zeuren. ‘Ik word daar als lezer zo moe van’, zegt Mandic.
Slaven Mandic is verantwoordelijk voor marketing en het zakelijke gedeelte, IT’er Niels Hendriks neemt het technische gedeelte voor zijn rekening en illustrator Sander Mans heeft het design van de site ontworpen.
Eind augustus 2010 stond de eerste versie van Froot online. De bedenkers waren blij dat ze op de eerste dag 426 bezoekers haalden. Na een week stond de teller op 1.500 per dag.
90 procent van de tijd
Het was de bedoeling dat ze zich in hun net opgerichte bedrijf in eerste instantie vooral op consultancy (op het gebied van online ondernemen) zouden richten en Froot.nl erbij zouden doen omdat het leuk was. Inmiddels is Froot zo groot geworden dat het 90 procent van hun tijd opslokt.
Mandic: ‘We zijn de snelst groeiende site van Nederland. In mei kreeg de site ruim 500.000 unieke surfers op bezoek.
Negen postings per dag
Het concept klopt, zegt Mandic. ‘We hebben de Blender (random geselecteerde froots), Fresh Froot (nieuwe postings).’ Men kan zelf via het zoekertje froots bekijken, maar zich ook laten verrassen door de blender te gebruiken. De froots worden niet lukraak online gezet. Mandic zegt dat het plaatsen van zo’n negen froots per dag voor consistentie zorgt. ‘Tussen 09.00 uur en 16.00 uur plaatsen we zeven froots – op vaste tijden – en twee volgen er ’s avonds.’
Froot wil vasthouden aan die negen postings per dag. Mandic: ‘Het verplicht ons de negen allerleukste of postings te publiceren.’
Er is geen ruimte voor comments op Froot. Dat willen de bedenkers niet. ‘Er is al zoveel opinie op internet. We hebben er bewust voor gekozen de reacties via social media te laten lopen - Facebook, Twitter. Froot is er voor om info voor jou te filteren. Bezoekers moeten niet worden afgeleid door comments’, aldus Mandic.
‘Bovendien, wie is geïnteresseerd in al die meningen?’, voegt hij toe.
‘Het gaat er om dat mensen de artikelen leuk vinden. Via gerelateerde postings bezoekt iemand zo’n 7-8 pagina’s. Als je leuke content biedt, blijven bezoekers hangen.’
Froot doet ook niet aan stemmen: welke postings zijn het leukst? Ze willen de verrassing erin houden, bezoekers moeten buiten de gebaande paden verrast worden.
Extra publiciteit
Hoe komt Froot aan zijn content? Veel wordt ingezonden, maar Mandic en zijn partners maken ook gebruik van customized rrs-feeds. En ouderwets op internet surfen op zoek naar geschikt materiaal. Mandic geeft aan dat copyright geen problemen oplevert, er staat altijd bronvermelding (met link) bij. ‘Een posting op Froot is ook goed voor de bron – extra publiciteit.’
Mandic is trots op Froot.nl en de omgeving die daarmee voor adverteerders wordt gecreëerd. Want er moet natuurlijk ook brood op de tafel komen. Mandic: ‘We bieden niet slechts ruimte aan voor advertenties, we gaan met adverteerders om de tafel zitten hoe hun uiting zo mooi en relevant mogelijk op Froot geplaatst kan worden.’
Neem de sponsored froot van Axe over de voortijdige zweetlozing bij mannen. Froot plaatste niet de advertentie, maar een infographic met info over zweet en een doorclick naar de Axe-site.
Vertrouwen
‘Zo maak je het interessant voor lezer en wordt de advertentie gedeeld met anderen.’ Mandic zegt dat de clickthroughs van de uitingen hoog zijn omdat de bezoeker Froot vertrouwt. ‘Dat houdt in dat we streng zijn qua advertenties. Niet alles kan op Froot geplaatst worden, het moet een meerwaarde voor de lezer hebben.’
De verwachting is dat Froot dit jaar een advertentieomzet van 400-500.000 euro zal halen.
‘We willen het grootste online magazine van Nederland worden’, stelt Mandic.
Froot heeft geen duidelijk omlijnde doelgroep - niet nodig volgens Mandic. ‘We richten ons op mainstream publiek. Iedereen die achter de computer zit.’ In het begin dachten de bedenkers nog dat ze vooral mannen zouden bereiken, inmiddels is 52 procent van de bezoekers vrouw.
De Frooters zijn niet erg bezig met strategie en return on investment, beweert Mandic. Voor adverteerders meten ze alles, maar verder kijken ze niet met de loep naar de (bezoek)cijfers en andere data. Ze checken wel naar het aantal retweets op Twitter en Facebook-likes.
‘Het gaat om niet alleen om het resultaat maar ook om de verwondering die de beelden oproepen.’
Onconventioneel design
De site heeft een onconventioneel design. Mandic: ‘We krijgen regelmatig tips van SEO-experts: gebruik meer tekst! Maar we malen niet om search engine marketing, Froot is en blijft beeldgericht.’
Dat wil niet zeggen dat Froot niet naar de toekomst kijkt. Sinds kort is er een zustersite: Nsmbl.nl, gericht op mode. ‘Froots for fashion’, aldus Mandic. Het bezoek ligt nu op zo’n 2.000 per dag.
De niche opzoeken kan goed zijn voor het aantrekken van adverteerders, aan de andere kant is de brede opzet van Froot juist onderdeel van het succes, meent Mandic.
‘We zijn nu uitgevers geworden. Maar voorop blijft staan: we moeten het leuk blijven vinden. Vrijheid in ons denken en handelen blijft het belangrijkste.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid