Overslaan en naar de inhoud gaan

Er is hoop!

De Dutch Design Week 2015 was een mooie thermometer voor waar het heen kan gaan als de jeugd kansen grijpt en haar ideeën loslaat op de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De met de en de expositie was een mooie thermometer voor waar het heen kan gaan als de jeugd kansen grijpt en haar ideeën loslaat op de maatschappij.

related partner content for mobile comes here

Jonge ontwerpers die cross-overs maken tussen wetenschap en design; het is al eerder regel dan uitzondering en ze gaan vooroplopen bij het beantwoorden van grote maatschappelijke en sociale problemen. Kijk naar de winnaars van de zaterdag uitgereikte Dutch Design Awards: werk dat varieert van hoe je de natuur kunt gebruiken als , tot aan het inzichtelijk maken, en bijna voelbaar, van  die gedwongen door de inertie van de politiek het kwamp waarin ze &;opgevangen&; worden, omtoveren tot een stad in wording.

Dat kan allemaal omdat jongeren de gevestigde orde vrijwel op elk terrein verslaan met het implementeren en combineren van media, techniek, design en wetenschap.  Opgegroeid met multitasken en grenzeloze communicatie met de snelheid van wereldomspannende glasvezels, verslaan ze de oude garde, traag papier en in beton gegoten regels.

Het had daarom iets bevreemdends om Neelie Kroes en Daan Roosegaarde met gevolg een rondleiding te zien krijgen op de expositie Playing Life. De combinatie van de twee riekt naar het kneden van deze nieuwe generatie wetenschappers en kunstenaars langs de lijnen van oude bedrijfsmodellen, gevoed door investeringsplannen van een achterhaalde economie.

Heeft Roosegaarde zelf niet gezegd dat hij niet gelooft in bedachte plekken waar je startups bij elkaar gaat zetten?

Startups laten zich niet regisseren, ze ontstaan op ondenkbare plaatsen zoals de natuur haar kans grijpt op schrale zandvlaktes en kapot gebombardeerde en verlaten steden.

Je moet ze ook niet bij elkaar willen zetten op een &;bedachte&; locatie. Dat onderdrukt de spontaniteit en wie komen er trouwens door de ballotage? Zij die goed tegen het establishment kunnen aanschurken of de wereldvreemde recalcitrant, die in een garage uit het zicht van bedrijven en politici een nieuwe doorbraak bewerkstelligt en daarbij de goegemeente verbijsterd achterlaat omdat ze het niet aan zag komen?

Creëer een grote, makkelijk toegankelijke pot geld en gunstige belastingregels voor zzp’ers en wetenschappelijke onderzoekers, ver weg van regelgeving, politieke doelstellingen en invloed van industrieën, en laat je verrassen door de uitkomst. Sabel ideeën niet meteen neer als onuitvoerbaar, bedenk dat er tegenover 99 mislukkingen maar 1 oplossing nodig is om de wereld voor komende generaties te behouden. Bij de Dutch Design Week waren genoeg voorbeelden te zien die hoop geven.

Dit hoofdredactioneel commentaar staat in Adformatie van 30 oktober.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in