Overslaan en naar de inhoud gaan

EK voetbal levert media tientallen miljoenen extra op

De deelname van het Nederlands elftal aan het EK in Oostenrijk en Zwitserland, volgend jaar juni, brengt de Nederlandse mediasector…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat meldt vakblad Adformatie vandaag. Zo rekent de Ster tenminste op een extra omzet van zo’n 15 miljoen euro, ongeveer 7,5 pct van de totale bruto jaaromzet van de exploitant. Dat is meer dan het laatste toernooi, het WK in Duitsland in 2006, opleverde.

related partner content for mobile comes here

De dagbladsector rekent volgens het Cebuco op een bedrag tussen de 7 en 9 miljoen euro extra, die zowel in de landelijke als regionale kranten wordt besteed. Commercieel directeur Ted Trimbach van De Telegraaf gaat ervan uit dat hij ruim een miljoen euro extra aan advertentiegeld uit de markt haalt, zijn collega bij PCM Uitgevers Julius Minnaar houdt het op een half miljoen euro extra.

De radiosector verwacht bij monde van George Bohlander van koepel RAB dat er netto rond het EK zo’n 6 a 6,5 miljoen euro extra op de verschillende zenders wordt besteed. Volgens Bohlander is dat een dikke twee procent van de totale jaaromzet in radioland.

Ook de tijdschriftensector profiteert mee, al zal dat volgens Corina Soethof van het Uitgeversverbond branchebreed niet heel veel effect opleveren: ‘Dat zijn voornamelijk vrouwenbladen.’ In de segmenten mannen- en sportbladen zijn de effecten echter des te groter. Soethof voorziet zo’n 15 a 20 pct extra bruto-omzet in de mannenbladen, goed voor circa 2 miljoen euro, en zo’n 35 tot 40 pct groei in het sportbladensegment (1,5 miljoen euro). De extra online-omzet (display advertising) laat zich volgens Microsoft en Ilse Media een stuk lastiger inschatten, met name omdat de grootste EK-adverteerders veel in online acties investeren maar minder in thema-advertising, al maakt dat laatste segment wel een flinke groei door.

Volgens bruto tellingen van Nielsen werd er rond het EK van 2004 (mei-aug) ruim 1,5 miljard euro in de media besteed, rond het WK van 2006 bedroegen de bestedingen zelfs 1,7 miljard euro.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in