EK voetbal levert media tientallen miljoenen extra op


Dat meldt vakblad Adformatie vandaag. Zo rekent de Ster tenminste op een extra omzet van zo’n 15 miljoen euro, ongeveer 7,5 pct van de totale bruto jaaromzet van de exploitant. Dat is meer dan het laatste toernooi, het WK in Duitsland in 2006, opleverde.
De dagbladsector rekent volgens het Cebuco op een bedrag tussen de 7 en 9 miljoen euro extra, die zowel in de landelijke als regionale kranten wordt besteed. Commercieel directeur Ted Trimbach van De Telegraaf gaat ervan uit dat hij ruim een miljoen euro extra aan advertentiegeld uit de markt haalt, zijn collega bij PCM Uitgevers Julius Minnaar houdt het op een half miljoen euro extra.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDe radiosector verwacht bij monde van George Bohlander van koepel RAB dat er netto rond het EK zo’n 6 a 6,5 miljoen euro extra op de verschillende zenders wordt besteed. Volgens Bohlander is dat een dikke twee procent van de totale jaaromzet in radioland.
Ook de tijdschriftensector profiteert mee, al zal dat volgens Corina Soethof van het Uitgeversverbond branchebreed niet heel veel effect opleveren: ‘Dat zijn voornamelijk vrouwenbladen.’ In de segmenten mannen- en sportbladen zijn de effecten echter des te groter. Soethof voorziet zo’n 15 a 20 pct extra bruto-omzet in de mannenbladen, goed voor circa 2 miljoen euro, en zo’n 35 tot 40 pct groei in het sportbladensegment (1,5 miljoen euro). De extra online-omzet (display advertising) laat zich volgens Microsoft en Ilse Media een stuk lastiger inschatten, met name omdat de grootste EK-adverteerders veel in online acties investeren maar minder in thema-advertising, al maakt dat laatste segment wel een flinke groei door.
Volgens bruto tellingen van Nielsen werd er rond het EK van 2004 (mei-aug) ruim 1,5 miljard euro in de media besteed, rond het WK van 2006 bedroegen de bestedingen zelfs 1,7 miljard euro.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid