Overslaan en naar de inhoud gaan

Doek valt voor de ontbossingsclaim van margarinemerk The Flower Farm

Het merk maakte de consument op basis van onjuiste argumenten afkerig van margarine met palmolie, zo oordeelt het College van Beroep.
NO PALM mag niet meer
NO PALM mag niet meer
© The Flower Farm
NO PALM mag niet meer
NO PALM mag niet meer
© The Flower Farm

Tekst: Ebba Hoogenraad

The Flower Farm moet definitief haar verpakking aanpassen. De ontbossingsclaim op haar ‘smeerboter zonder palmolie’ is misleidend. Het College van Beroep bevestigde in hoger beroep dat de tekst op het margarinekuipje EATS PLANTS, NOT PALM PLEASE onjuist is.

related partner content for mobile comes here

Het College van Beroep is nog strenger dan de Reclame Code Commissie, die de campagne van het nieuwe margarinemerk misleidend, onjuist en te ongenuanceerd achtte. Volgens het College maakt The Flower Farm met haar marketingcampagne de consument op basis van onjuiste argumenten afkerig van margarine met palmolie. In Nederland is alle margarine ontbossingsvrij, want alle palmolie in de margarine is duurzaam RSPO- gecertificeerd.

Het College hecht veel waarde aan de steun die talloos veel NGO’s aan de RSPO-certificering geven: die hebben géén commercieel belang, alleen een ideëel belang van natuurbehoud. De claim dat hele oerwouden worden ontbost kan The Flower Farm niet waarmaken. Per definitie misleidend, zo vindt het College. Daarmee is inmiddels de hele reclamecampagne van The Flower Farm (website, social media, TVC) tot een halt gekomen, inclusief de verpakking.

Leermoment

Als hier een algemene conclusie uit is te trekken: een free-from-claim brengt juridisch zeer grote uitdagingen met zich mee. Niet alleen moet de tekst over het eigen product volledig juist zijn en niet misleidend. Maar ook - en in alle opzichten - moeten de geformuleerde bezwaren over het in het negatief daglicht gestelde ingrediënt voor de volle 100% kloppen. Dat is voorwaar geen sinecure.

 

Ebba Hoogenraad (Hoogenraad & Haak), behandelde deze zaak ook in hoger beroep voor European Palm Oil Alliance

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Danielle

Drie keer mis is scheepsrecht: 1. Niet alle palmolie in onze voeding is altijd gecertificeerd (https://www.mvo.nl/in-2018-meer-duurzame-palmolie-verwerkt-in-nederland) 2. RSPO is geen garantie tegen ontbossing omdat controle ontbreekt, bedrijven illegaal opereren en bos en veenlanden van RSPO bedrijven ook weer in 2019 zijn afgebrand in Indonesië. 3. Er zijn zeer veel NGOs die RSPO absoluut niet steunen en een totale greenwash vinden. Juist ook NGOs in de landen waar palmolie vandaan komt. De NGOs die RSPO steunen zitten vaak in rijke landen, krijgen geld of werken samen met de gecertificeerde bedrijven én zijn zelf RSPO lid. Hoezo onafhankelijk? Met de uitspraak van het college wordt dus een zeer belangrijke ontwikkeling om minder palmolie te consumeren in Europa gehinderd. Vet fout! Laat The Flower Farm gewoon met rust en richt je op de echte problemen met palmolie: kinderarbeid, ontbossing, landroof en exploitatie van werknemers.

Monique

"Het College hecht veel waarde aan de steun die talloos veel NGO’s aan de RSPO-certificering geven: die hebben géén commercieel belang."
Solidaridad heeft nadrukkelijk een financieel belang, dus dit klopt niet.

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in