Overslaan en naar de inhoud gaan

Dik 80 procent van de CMO’s zet de schouders onder ESG

CMO Report V | Vooral op gebied van diversiteit en uitstootvermindering worden concrete ESG-doelstellingen gedefinieerd.
Environment, Social, Governance
Environment, Social, Governance
© Shutterstock
Environment, Social, Governance
Environment, Social, Governance
© Shutterstock

Elk jaar in september-oktober is het tijd voor een grote enquête onder marketeers, één van de belangrijkste doelgroepen van Adformatie. We brachten dat altijd onder de kop van ‘De Grote Marketing Enquête’. Maar zoals bijna niets hetzelfde blijft in marketing en communicatie, hebben we ook in dat onderzoek een majeure verandering doorgevoerd.

Ons onderzoek, dat we in samenwerking doen met Serviceplan Group (dat in Nederland actief is met haar House of Communication waar de bureaus Mediaplus, Serviceplan en Plan.Net onderdeel van zijn), heet nu CMO Report. We enquêteren daarvoor uitsluitend CMO’s of andere functionarissen die de hoogste marketingfunctie binnen een bedrijf bekleden. Maar liefst 68 topmarketeers vulden de enquête in.

Als iets moet, bijvoorbeeld van de Nederlandse wet, of wegens regelgeving uit Brussel, dan doen we het. Dat is ook goed zichtbaar in het omarmen van Environmental, Social and Governance (ESG), waarbij verslaglegging rond deze thema’s voor bepaalde bedrijven verplicht wordt. Omdat de doelgroep die we hier vorig jaar over uitvroegen verschilt van dit jaar, kunnen we de resultaten moeilijk naast elkaar leggen. Maar toch even noemen: vorig jaar zei 30 procent dat hen bedrijf of merk concrete ESG-doelen had gedefinieerd en dat 17 procent dat van plan was voor het jaar daarna. In CMO Report zegt ruim 58 procent al ESG-doelen te hebben gesteld en 23 procent zegt er in 2024 mee aan de slag te gaan. Dik 80 procent zet de schouders er dus al onder. ESG werkt!

related partner content for mobile comes here
Heeft u ESG-doelen gesteld in uw bedrijf?  
 Ja   58,3%
Nee en dat zijn we ook niet van plan    8,3%
Nee, maar we zijn van plan om ze het komende jaar op te stellen 22,9%
Ik weet het niet   10,4%
   

Meer balans

ESG-doelen, super, maar hoe krijgt dat concreet vorm? Om welke doelstellingen gaat het? Logischerwijs het verminderen van uitstoot (86 pct), wat grotendeels samenvalt met energieverbruik verminderen (82 pct) en andere dingen zoals recycling, duurzamere grondstoffen gebruiken en verpakkingen retourneren (allemaal lagere percentages). Een eye-opener is misschien wel dat de ESG-blik sterk naar binnen is gericht. ‘Diversiteit en inclusie van onze werknemers’ staat bijvoorbeeld stijf bovenaan met 89 procent. En ook de gezondheid van werknemers (en de samenleving) en ‘meer aandacht voor de balans tussen werk en privé’ scoren dikke punten. Dat terwijl ‘diversiteit en inclusie in onze marketingcommunicatie’ door minder CMO’s als een hoog ESG-doel worden gezien.

Op welke gebieden heeft uw bedrijf concrete ESG-doelstellingen gedefinieerd?  
Diversiteit en inclusie van onze werknemers   89%
Uitstoot verminderen 86%
Energieverbruik verminderen 82%
De gezondheid van werknemers/de samenleving verbeteren 75%
Meer aandacht voor de balans tussen werk en privé 64%
Recycling   57%
Duurzamere grondstoffen gebruiken     57%
Duurzame consumptie stimuleren   50%
Diversiteit en inclusie in onze marketingcommunicatie  46%
Verpakkingen retourneren   36%
Anders, namelijk: Levensduur producten verlengen  2%
Anders, namelijk: Transport efficiënter inzetten   2%
Anders, namelijk: Verduurzaming landbouw   2%

Meer CMO Report coverage:

Alle artikelen en interviews over CMO Report 2023 hebben we hier voor u op een rijtje gezet.

 

Greenwashing

U ziet, wij vinden dit bij Adformatie een interessant en urgent thema, dus er kunnen ook nog wel een paar stellingen bij. De blik naar binnen, wordt door deze stellingen bevestigd, maar ook de sterke realisatie van het belang om samen de schouders te zetten onder het verbeteren van de wereld. Ook hoopgevend; al meer dan zes op de tien CMO’s is zich er bewust van dat er wetgeving (en mogelijke boetes!) zit aan te komen om greenwashing te voorkomen.

 

In welke mate bent u het eens met de volgende stellingen?*  
Een divers personeelsbestand leidt tot betere bedrijfsresultaten 90%
Duurzame strategie maakt deel uit van onze managementdoelstellingen  75%
Consumenten houden rekening met duurzaamheid bij hun aankoopbeslissingen 71%
Inclusiviteit is gegarandeerd in onze wervingsstrategie  65%
Binnen ons bedrijf zijn we ons bewust van de (mogelijke) nieuwe wetgeving met betrekking tot greenwashing en mogelijke boetes    63%
De duurzame strategie van ons bedrijf is een aanjager van groei  54%
Een duurzame strategie binnen ons bedrijf mag ten koste gaan van groei    50%
*De percentages staan voor het aantal respondenten die het (helemaal) eens zijn met de stelling  
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in