Overslaan en naar de inhoud gaan

Deloitte: NL game-industrie benut potentieel niet

Games worden meer en meer verspreid via het digitale kanaal. Dit biedt kansen voor Nederlandse game-ontwikkelaars. Daarbij zijn…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Games worden steeds populairder, ook in Nederland. De verwachting is dat de consumentenuitgaven in Nederland aan games in 2012 groeien naar 668 miljoen euro. Dit komt met name door toegenomen bestedingen aan sociale, mobiele, portal en MMO (massively multiplayer online) games. Als in 2013 de nieuwe generatie consoles op de markt komen, kunnen de consumentenuitgaven zelfs groeien naar 805 miljoen euro. 'De populariteit van sociale en online games heeft een enorme impact op de industrie. Door toename van mobiele devices, hogere internetsnelheden en nieuwe generatie consoles wordt de digitale distributie binnen deze sector steeds groter. Hierdoor zijn nieuwe spelers binnen de industrie ontstaan met nieuwe omzetstromen en andere business modellen, wat kansen biedt voor Nederlandse bedrijven', aldus Roel van Rijsewijk, inhoudelijk verantwoordelijk voor het Online Business Innovation programma binnen Deloitte.

related partner content for mobile comes here

Relatief jong
De Nederlandse game-industrie is relatief jong en groeit snel. In totaal zijn er in Nederland 160 bedrijven actief binnen deze sector. 'Nederland heeft veel potentie voor deze bedrijven. We kennen hier een hoge mate van breedband- en smartphonegebruik. Ook zijn er in Nederland veel geschoolde medewerkers te vinden door de circa 45 opleidingen die relevant zijn voor de game-industrie. De overheid stimuleert daarnaast innovatie-investeringen door middel van fiscale regelgeving', zegt Daan Witteveen, managing partner Technologie, Media en Telecom bij Deloitte.

Uitdagingen
Maar de cijfers laten zien dat de Nederlandse game-industrie het potentieel van de Nederlandse consumentenmarkt en de opkomst van digitale distributie nog niet optimaal benut. Meerdere uitdagingen staan de industrie in de weg. Zo zijn er slechts een beperkt aantal venture capitalists in Europa die willen investeren in game-ontwikkelaars.

Toegang tot durfkapitaal is daarmee beperkt. Willen bedrijven de aandacht van deze durfinvesteerders trekken, zullen ze hun business modellen verder moeten professionaliseren. Witteveen: 'De sector bestaat vooral uit kleine game-ontwikkelaars en een beperkt aantal uitgevers. Veel van de ontwikkelaars streven naar een goede game, maar hebben geen innovatieve strategie ten aanzien van verkoop ervan en het optimaliseren van de marges.'

Ook hebben de Nederlandse bedrijven te weinig schaalvoordeel om gedurfde stappen te nemen. 'Game-ontwikkelaars bedenken ieder hun eigen oplossing en missen het volume om gebruik te kunnen maken van outsourcing. Door hun kleine omvang zijn de mogelijkheden om te onderhandelen met grote uitgevers ook beperkt', zegt Van Rijsewijk. Daarnaast zijn de bedrijven over heel Nederland verspreid. 'Te veel steden hebben eigen initiatieven bedacht om de sector te ondersteunen. Hierdoor is de industrie versnipperd. De sector zal meer moeten samenwerken om schaalvoordeel te bewerkstelligen en om zo interessanter te kunnen worden voor durfinvesteerders en een krachtiger onderhandelingspartner ten aanzien van uitgevers.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in