Deloitte: NL game-industrie benut potentieel niet
Games worden steeds populairder, ook in Nederland. De verwachting is dat de consumentenuitgaven in Nederland aan games in 2012 groeien naar 668 miljoen euro. Dit komt met name door toegenomen bestedingen aan sociale, mobiele, portal en MMO (massively multiplayer online) games. Als in 2013 de nieuwe generatie consoles op de markt komen, kunnen de consumentenuitgaven zelfs groeien naar 805 miljoen euro. 'De populariteit van sociale en online games heeft een enorme impact op de industrie. Door toename van mobiele devices, hogere internetsnelheden en nieuwe generatie consoles wordt de digitale distributie binnen deze sector steeds groter. Hierdoor zijn nieuwe spelers binnen de industrie ontstaan met nieuwe omzetstromen en andere business modellen, wat kansen biedt voor Nederlandse bedrijven', aldus Roel van Rijsewijk, inhoudelijk verantwoordelijk voor het Online Business Innovation programma binnen Deloitte.
Relatief jong
De Nederlandse game-industrie is relatief jong en groeit snel. In totaal zijn er in Nederland 160 bedrijven actief binnen deze sector. 'Nederland heeft veel potentie voor deze bedrijven. We kennen hier een hoge mate van breedband- en smartphonegebruik. Ook zijn er in Nederland veel geschoolde medewerkers te vinden door de circa 45 opleidingen die relevant zijn voor de game-industrie. De overheid stimuleert daarnaast innovatie-investeringen door middel van fiscale regelgeving', zegt Daan Witteveen, managing partner Technologie, Media en Telecom bij Deloitte.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen Huis
Uitdagingen
Maar de cijfers laten zien dat de Nederlandse game-industrie het potentieel van de Nederlandse consumentenmarkt en de opkomst van digitale distributie nog niet optimaal benut. Meerdere uitdagingen staan de industrie in de weg. Zo zijn er slechts een beperkt aantal venture capitalists in Europa die willen investeren in game-ontwikkelaars.
Toegang tot durfkapitaal is daarmee beperkt. Willen bedrijven de aandacht van deze durfinvesteerders trekken, zullen ze hun business modellen verder moeten professionaliseren. Witteveen: 'De sector bestaat vooral uit kleine game-ontwikkelaars en een beperkt aantal uitgevers. Veel van de ontwikkelaars streven naar een goede game, maar hebben geen innovatieve strategie ten aanzien van verkoop ervan en het optimaliseren van de marges.'
Ook hebben de Nederlandse bedrijven te weinig schaalvoordeel om gedurfde stappen te nemen. 'Game-ontwikkelaars bedenken ieder hun eigen oplossing en missen het volume om gebruik te kunnen maken van outsourcing. Door hun kleine omvang zijn de mogelijkheden om te onderhandelen met grote uitgevers ook beperkt', zegt Van Rijsewijk. Daarnaast zijn de bedrijven over heel Nederland verspreid. 'Te veel steden hebben eigen initiatieven bedacht om de sector te ondersteunen. Hierdoor is de industrie versnipperd. De sector zal meer moeten samenwerken om schaalvoordeel te bewerkstelligen en om zo interessanter te kunnen worden voor durfinvesteerders en een krachtiger onderhandelingspartner ten aanzien van uitgevers.'
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid