Overslaan en naar de inhoud gaan

De aap in ons

Klanten laten zich vooral leiden door emoties.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Volgens recente inzichten hebben chimpansees en mensen voor 99 procent dezelfde genen. Die gemeenschappelijke genen hebben vooral betrekking op instinct en emotie. De 1 procent verschil staat meer voor verstand en ratio. Enkele feiten op een rij.

related partner content for mobile comes here

Zo’n 70 tot 80 procent van alle beslissingen wordt onbewust genomen. Slechts 0,04 procent van alle informatie uit de buitenwereld bereikt ons bewustzijn. Veel prikkels worden direct in gedrag omgezet, zonder dat we dat merken. Bijna alle belangrijke beslissingen worden emotioneel genomen. Meer in het algemeen is het voor mensen eenvoudiger als het brein minder bewust moet werken.

Aan deze inzichten kun je twee gevolgtrekkingen op het gebied van marketing verbinden. Allereerst: klanten willen ontlast worden. Bijvoorbeeld op assortimentsniveau, met een overzichtelijk aanbod. Want te veel keuze leidt tot stress, frustratie en desoriëntatie. In de tweede plaats: geheime verleiding door ‘emotionalisering’ - esthetisering, design, het ‘beleefbaar’ maken van merken - wint aan belang.

Bron: Absatzwirtschaft

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in