Bruto mediabestedingen in 2007 ruim 6,1 miljard
Hiermee is voor het eerst de grens van 6 miljard euro gepasseerd, blijkt uit het Jaarboek Bruto Mediabestedingen dat Nielsen Media Research binnenkort publiceert.
Alle mediumtypen noteerden een groei, behalve vaktijdschriften, bioscoop en nieuwbladen. Opvallend was de afvlakking van de groei van het mediumtype internet (online display advertising). In 2006 werd er een groei van 36 pct genoteerd, in 2007 is deze groei gedaald tot 9 pct en kwamen de bestedingen uit op 224 miljoen.
Vacatures
Senior communicatie adviseur / Woordvoerder
Ministerie van Klimaat en Groene GroeiContentredacteur
Provincie UtrechtConcern communicatieadviseur
Gemeente AltenaDagbladen noteerden voor het eerst sinds drie jaar een bovengemiddelde groei en zagen de mediabestedingen toenemen tot ruim 872 miljoen euro (+12 pct). Out of home kwam uit op ruim 263 miljoen (+13%) en ook radio zag de bruto mediabestedingen toenemen tot ruim 535 miljoen (+11 pct). Televisie noteerde een toename van 9 pct en passeerde de grens van 3 miljard euro.
Voor publiekstijdschriften was er in 2006 nog sprake van een lichte daling van 2 pct, maar in 2007 namen de bestedingen toe met 2 pct tot bijna 430 miljoen. Drie mediumtypen hadden te maken met afnemende bruto mediabestedingen: bij nieuwsbladen daalden de bestedingen met 3 pct ten opzichte van vorig jaar en kwamen uit op 7,7 miljoen euro, vaktijdschriften noteerden 222,7 miljoen, ook een daling van 3 pct en bioscoop daalde met 2 pct tot 16,8 miljoen euro.
In de top 5 van de grootste adverteerders is alleen de top drie veranderd ten opzichte van vorig jaar. Unilever Foods (124 miljoen euro) is één plaats gestegen en staat op 1, gevolgd door KPN (116 miljoen), die van een derde plaats komt. Unilever Home & Personal Care (104 miljoen) staat op de derde plaats en is dus twee plaatsen gezakt. Procter & Gamble (81 miljoen) en L’Oréal (72 miljoen) staan op de vierde en vijfde plaats.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid