Overslaan en naar de inhoud gaan

’BOB-spotje zet aan tot drankmisbruik'

Deskundigen hebben kritiek op de BOB-campagne van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. De spotjes zouden aanzetten tot drankmisbruik.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat meldt Trouw. 'De BOB-campagne appelleert aan veel drank en gezelligheid', meent Carola Smit, eigenaar van een bedrijf dat alcoholtesters op de markt brengt. Ze staat in haar kritiek niet alleen. Ook professionele alcoholbestrijders zijn niet onverdeeld blij met de campagne.

related partner content for mobile comes here

Smit was met haar product genomineerd voor de Horacava Innovation Award, die maandag is uitgereikt op de horecabeurs in Amsterdam. Met de alcoholtester kunnen cafébezoekers bij de in- en uitgang hun alcoholpromillage testen.

Smit ergerde zich zeer aan het voorlaatste spotje, waarbij een jongen zwaar beschonken door zijn BOB naar de voordeur werd gesleept en tegen de deurpost werd gezet. 'Een schandalige vertoning, alsof je beschonken moet zijn om met de BOB thuis te komen.' Ze krijgt steun van Rob Bovens, wetenschappelijk medewerker van het Trimbos Instituut. Bovens: 'De huidige campagne, de BOBslee, vind ik niet slecht, maar in eerdere campagnes zag je toch wel een verwevenheid met drankpromotie.'

De BOB-campagne is destijds opgezet met geld van de het ministerie van verkeer en waterstaat, Veilig Verkeer Nederland en de samenwerkende alcoholindustrie. 'De campagne als zodanig is overigens wel geslaagd, want het rijden onder invloed is duidelijk verminderd', stelt Bovens. Maar inhoudelijk heeft Bovens kritiek: 'Je zag billboards met teksten als ’Barbecue, biertje, BOB’ en ’Eerst een BOB, dan een biertje.'

Het ministerie van verkeer en waterstaat verwerpt de kritiek. 'Dit is een verkeersveiligheidscampagne, geen campagne tegen drinken', zegt een woordvoerster.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in