Overslaan en naar de inhoud gaan

Blame it on the communicatie

Coen van Veenendaal, een van de oprichters van Alpe d’HuZes, ligt onder vuur vanwege 160.000 aan vergoedingen die aan zijn strijkstok…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

'Ik ben niet fout geweest, maar ik heb wel verkeerd gecommuniceerd.' Het is een verdedigingsmechanisme waar veel mensen op terugvallen op het moment dat ze onder vuur liggen in de media.

related partner content for mobile comes here

Als deze tactiek werkt, dan heb je inderdaad een gemakkelijke ‘escape’ te pakken. Deze houding veronderstelt in de eerste plaats dat je niets verkeerds hebt gedaan, maar dat je het gewoon niet goed hebt uitgelegd.

Coen van Veenendaal beriep zich er gisteravond ook weer op tijdens een interview met Humberto Tan tijdens RTL Late Night. Coen is een van de oprichters van Alpe d’HuZes, de fondsenwervingsorganisatie met het uitgesproken anti-strijkstokbeleid.

Daarmee maakt hij zich er te gemakkelijk van af. Bovendien communiceert hij nog steeds wollig en onduidelijk. Een korte reconstructie.

6 juni
Op de dag van het evenement zelf klagen onderzoekers in het FD dat het bijna onmogelijk is om geld te krijgen van de stichting Alpe d'HuZes. Voorzitter Johan de Waal reageert daarop in het AD:'Het laatste wat wij willen is geld over de balk smijten... Het geld moet direct bij de patiënt terechtkomen. We storten het bij elkaar gefietste geld in ieder geval niet rechtstreeks in de windzakken van farmaceuten, daar pas ik voor.'

De klagers in het FD zijn volgens De Waal 'farmaceuten met winstbejag.' Het is niet zo dat de stichting in principe niet aan bedrijven geeft, 'maar het bedrijf moet wel een filosofie hebben die op de onze aansluit.'

23 augustus
NRC Handelsblad maakt bekend dat Coen van Veenendaal in één jaar 160.000 euro aan management fees in rekening heeft gebracht via zijn privé-bv. Het geld werd niet betaald door Alpe d'HuZes zelf, maar door Inspire2Live, een stichting die 5 miljoen euro per jaar krijgt van Alpe d'HuZes en KWF Kankerbestrijding.

En dat terwijl op de site van Inspire2Live staat:

‘De organisatie opereert op basis van nulkosten; al het geld dat wordt ingezameld gaat naar de strijd tegen kanker. Altruïsme is wat ons allen drijft. Niemand doet mee voor persoonlijk gewin.’

Bestuurslid Bart Veilbrief van Inspire2Live zegt te 'begrijpen dat dit vragen oproept’. ‘Want het niet-betalen was een boodschap die hij zelf ook nadrukkelijk uitdroeg.’ Ook intern wekte dit de nodige verbazing.

Diezelfde dag nog reageert het bestuur van Alpe d'Huzes geschokt in een persbericht:

'Het bestuur van Alpe d'HuZes distantieert zich van de keuze van Coen van Veenendaal en Inspire2Live om Van Veenendaal werkzaamheden tegen betaling uit te laten voeren. Inspire2Live had zich moeten realiseren dat het moreel onwenselijk is als een van de oprichters van Alpe d'HuZes betaalde werkzaamheden verricht.'

24 augustus
Een dag later komt ook Inspire2Live met een verklaring. De strekking: we vinden het jammer dat er commotie is ontstaan.

'Er wordt wel geld uitgegeven aan wetenschappelijke projecten. De projectorganisatie van Inspire2Live, Understanding Life! heeft daarom een drietal betaalde (ingehuurde) krachten voor het opzetten van wetenschappelijke projecten en het bewaken van de voortgang. Bij andere wetenschappelijke projecten is het vaak zo dat het project management door anderen of de instellingen die het onderzoek doen zelf wordt gedaan. Inspire2Live heeft voor deze constructie gekozen omdat er geen andere projectorganisatie is die het werk kan doen en de samenwerking tussen instellingen kan verzorgen.'

Dus het zit zo: sporters fietsen jaarlijks de Alpe d'Huez op om geld bij elkaar te fietsen. Dat geld wordt uitgegeven aan onderzoek om kanker te kunnen genezen. De organisatie van de Alpe d'HuZes doet dit vrijwillig - net als de fietsers. Maar je kunt natuurlijk niet verwachten dat de organisaties die dit geld krijgen, om onderzoek te doen, ook alles gratis doen.

Daar zit natuurlijk wat in.

Het probleem is alleen dat (a) een van de mensen die betaald krijgt om dit onderzoek in goede banen te leiden ook een van de oprichters is van Alpe d'HuZes en (b) dat hij hiervoor een vorstelijke vergoeding krijgt van 160.000 euro. Dat is bijna 5 keer een modaal gezinsinkomen.

Verderop in de persverklaring van Inspire2Live is te lezen dat de organisatie hier zelf ook mee worstelt:

'De discussie hierover binnen de organisaties Alpe d’HuZes en Inspire2Live leidde ertoe dat de betalingen aan Coen van Veenendaal al in mei 2012 zijn stopgezet. Van Veenendaal is sindsdien onbetaald aan het werk voor het programma Discovery Network.'

Dit is natuurlijk niets minder dan een schuldbekentenis. De bestuurders hebben zich achter de oren gekrabd en geconcludeerd dat het eigenlijk heel raar is om Van Veenendaal te betalen.

In de verklaring blijkt verder dat Coen van Veenendaal twee keer een bestuursfunctie heeft opgegeven om een betaalde functie te kunnen aannemen; eerst trad hij af als voorzitter van Alpe d'HuZes om zich op Inspire2Live te kunnen richten. Toen hij bij de laatste organisatie een (betaalde) adviesfunctie kreeg, is hij ook daar teruggetreden als voorzitter.

Dat valt natuurlijk niet meer recht te communiceren; hij wekt de indruk van een bestuurder die een goedbetaalde adviesfunctie creëert, zichzelf in die functie aanneemt en dan gauw opstapt als voorzitter om belangenverstrengeling te voorkomen.

Dat heeft niks te maken met slechte communicatie, dat valt gewoon niet recht te praten. Nu maar hopen dat dit geen negatieve gevolgen heeft voor dit prachtige evenement.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in