Overslaan en naar de inhoud gaan

Google vertoont Product Listing Ads bóven AdWords-advertenties

Het lijkt erop dat Google een nieuwe indeling van de betaalde zoekresultaten aan het testen is. Deze week viel me op dat Google’s Product…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Ongeveer een maand geleden meldde men op de al dat Google een nieuw design aan het testen is waarbij er ruimte is voor maximaal 16 Product Listing Ads (PLA’s). Zoals te zien in worden er in de standaard weergave vijf PLA’s onder de gele box met reguliere AdWords-advertenties vertoond. Als de gebruiker op de prominente pijl onder de PLA’s klikt, klapt het veld naar onder uit en .

related partner content for mobile comes here

Dit is een interessante ontwikkeling aangezien Google de PLA’s hiermee een (nog) prominentere plaats in de zoekresultaten geeft en de organische resultaten verder naar beneden worden gedrukt. Daar blijft het echter niet bij.

PLA’s bóven AdWords
Gisteren viel me namelijk op dat Google ook een variant test waarbij de drop-down met PLA’s zelfs boven de reguliere AdWords-advertenties wordt geplaatst. Bij ongeveer één op de drie zoekopdrachten naar mobiele telefoons werden de betaalde zoekresultaten als volgt weergegeven:

Ter discussie
De vertrouwde positie van de AdWords tekstadvertenties bovenaan de zoekresultatenpagina lijkt dus ter discussie te staan. Hier valt op zich wat voor te zeggen. De PLA’s zijn bij een productgerelateerde zoekopdracht immers een aantrekkelijker en completer zoekresultaat dan de reguliere tekstadvertenties. Als PPC (Pay-per-click) toepassing laten de functionaliteiten en transparantie van de PLA’s helaas echter nog te wensen over. Als PLA’s – zoals deze test doet vermoeden – in de toekomst een prominentere positie krijgen, dan zullen ook de biedings- en optimalisatieopties geavanceerder worden, vermoed ik. Google is immers gebaat bij veel concurrentie en hoge CPC’s.

Ondanks dat deze nieuwe indeling van de betaalde de zoekresultaten zich in een testfase lijkt te bevinden, kan het bijna niet anders dat het reeds effect heeft op de prestaties van reguliere AdWords tekstadvertenties. Ik ben benieuwd of er marketeers zijn die dit al concreet (hebben) ervaren. Deze ontwikkeling is in ieder geval een mooie aanleiding om PLA-campagne(s) te optimaliseren en te experimenteren met de standaard max. CPC-biedingen.

Dit is een blogpost in een vernieuwd blogchannel op Molblog: E-commerce. Over alles wat marketeers moeten weten van e-commerce. Cases, klantinzichten, data, regelgeving en internationale ontwikkelingen. Maar ook tips uit de praktijk, van kleine en grote ondernemers. Deelnemers aan dit channel: Frans Jan Boon (Add to Friends), Anne de Jongh (Direct Design), Bridget Sommerdijk (Schoenenvoorjou.nl), Leonie Ruhe (Sanoma), Wouter Hol (Kabeltje.com), Dylan van der Heij (Body & Fitshop) , Angela Heykoop (The Socialistas), Rosanne Braams (Buur Fashion), Arnaud de Wilde (PST Business Solutions), Eric van der Palen (Brabantia), Peter Reddering (CMotions), Erik van Rijn (Judopak.com), Nils Huismans (House 4 Wine), Rick van Geel (Medpets.nl) en Marco Merkx (Makro).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in