Overslaan en naar de inhoud gaan

Biketown: hoe Nike van Portland een ultra hippe fietsstad maakt

Overheidsprojecten zijn over het algemeen niet echt sexy, maar als een merk als Nike zich ermee bemoeit, wordt dat toch ineens anders.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

door Rinske Brand

related partner content for mobile comes here

Nike en de City of Portland trekken sinds juli 2016 gezamenlijk op om een fietsdeelsysteem in Portland uit te rollen. Door de deal, met een waarde van 10 miljoen dollar, worden 1000 ‘slimme’ fietsen in de stad geplaatst, die iedereen kan gebruiken. De fietsen zullen in ieder geval 5 jaar in het straatbeeld van Portland te zien zijn. Uiteraard is de kenmerkende swoosh op alle fietsen te zien (wel op bescheiden wijze) en de fietsen worden uitgevoerd in het kenmerkende oranje van Nike. De fietsmand is zelfs zo ontworpen dat deze lijkt op de bekende oranje schoenendoos van het sportmerk.

Gezond leven als gezamenlijke missie

Het project is opgebouwd rondom de gezamenlijke ambitie van de City of Portland en Nike om van Portland een actieve en innovatieve stad te maken. Dit komt overeen met de merkwaardes van Nike: fysieke activiteit en gezond leven. Nadat Portland twee eerdere pogingen met het opzetten van een fietsendeelsysteem zag mislukken, ging het op zoek naar partners en sponsoren die een helpende hand konden bieden. Uiteindelijk werd in local boy Nike de perfecte partner gevonden.

&;Niet bepaald sexy&;

Dankzij de impuls van Nike is het fietsdeelsysteem niet alleen grootschalig uitgerold, het zorgde ook voor draagvlak onder de inwoners, vertelt communicatiedirecteur van vervoersautoriteit Portland John Brady: &;Overheidsprojecten zijn over het algemeen niet echt sexy, maar als eenmerk als Nike zich ermee bemoeit, wordt dat toch ineens anders.&;

Slimme fietsen

Het project met de naam BIiketown heeft een belangrijke kwaliteitsimpuls gekregen door de samenwerking. Een app stelt stedelingen in staat een fiets te vinden, het slot te bedienen, en hun persoonlijke gebruikersdata op te slaan, waaronder afgelegde kilometers, verbrande calorieën en bespaarde CO2-uitstoot. Dit maakt Portland één van de koplopers in de VS op het gebied van fietsen, en laat op mooie wijze zien hoe merken en steden samen optrekken bij het oplossen van stedelijke vraagstukken.

Merken en steden werken steeds vaker samen aan het oplossen van stedelijke vraagstukken. Deze trend noemen we ‘brand urbanism’. Elke maand selecteren Rinske Brand van  en Joop de Boer van het beste voorbeeld van brand urbanism.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in