Overslaan en naar de inhoud gaan

Big Spenders in retailreclame in 2006: AH, Blokker en Kruidvat

Albert Heijn heeft vorig jaar het meest uitgegeven aan reclame. Blokker en Kruidvat volgden op twee en drie. Dat meldt het AD op basis van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Blokker heeft vorig jaar bruto 36,8 miljoen euro uitgegeven aan reclame, bijna twee keer zoveel als in 2005. Ook Ikea (+79 procent), supermarkt Plus (+32 procent) en Media Markt (+11 procent) schroefden hun brutobestedingen op.

related partner content for mobile comes here

Van alle winkelketens in Nederland gaf Albert Heijn afgelopen jaar het meeste geld uit: 46,7 miljoen euro. Maar dat was wel dertien procent minder dan het jaar ervoor.

Andere ketens die minder uitgaven aan reclame, zijn Etos, Wehkamp, Laurus (Edah, Konmar, Super de Boer) en Schuitema (C1000).

Het gaat om tv- en radioreclame, advertenties in dag- en weekbladen, buitenreclame (bushokjes e.d.), bioscopen én reclamefolders. De bedragen zijn exclusief kortingen die ketens bedingen.

Albert Heijn gaf bijna driekwart uit aan tv-commercials. Blokker en Kruidvat daarentegen geloven - voor zeker driekwart van het reclamebudget - heilig in het effect van de reclamefolder. Discounter Lidl gunt juist driekwart van de reclamegelden aan de dagbladen.

‘Wat opvalt? Vooral die negentig procent stijging van Blokker,’ zegt onderzoeker Berry Punt van Nielsen. ‘De daling van Albert Heijn komt natuurlijk doordat de supermarktoorlog in 2006 veel minder speelde dan het jaar daarvoor’.
Blokker wil overigens helemaal niets weten van een verdubbeling. Tegen het AD zegt het concern: 'Ons reclamebudget hebben we níet verdubbeld. Meer kán en wil ik er niet over zeggen. Goedemiddag', aldus de woordvoerder.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in