Big Spenders in retailreclame in 2006: AH, Blokker en Kruidvat


Blokker heeft vorig jaar bruto 36,8 miljoen euro uitgegeven aan reclame, bijna twee keer zoveel als in 2005. Ook Ikea (+79 procent), supermarkt Plus (+32 procent) en Media Markt (+11 procent) schroefden hun brutobestedingen op.
Van alle winkelketens in Nederland gaf Albert Heijn afgelopen jaar het meeste geld uit: 46,7 miljoen euro. Maar dat was wel dertien procent minder dan het jaar ervoor.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSAndere ketens die minder uitgaven aan reclame, zijn Etos, Wehkamp, Laurus (Edah, Konmar, Super de Boer) en Schuitema (C1000).
Het gaat om tv- en radioreclame, advertenties in dag- en weekbladen, buitenreclame (bushokjes e.d.), bioscopen én reclamefolders. De bedragen zijn exclusief kortingen die ketens bedingen.
Albert Heijn gaf bijna driekwart uit aan tv-commercials. Blokker en Kruidvat daarentegen geloven - voor zeker driekwart van het reclamebudget - heilig in het effect van de reclamefolder. Discounter Lidl gunt juist driekwart van de reclamegelden aan de dagbladen.
‘Wat opvalt? Vooral die negentig procent stijging van Blokker,’ zegt onderzoeker Berry Punt van Nielsen. ‘De daling van Albert Heijn komt natuurlijk doordat de supermarktoorlog in 2006 veel minder speelde dan het jaar daarvoor’.
Blokker wil overigens helemaal niets weten van een verdubbeling. Tegen het AD zegt het concern: 'Ons reclamebudget hebben we níet verdubbeld. Meer kán en wil ik er niet over zeggen. Goedemiddag', aldus de woordvoerder.'
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid