Amerikanen meer vertrouwen in bedrijfsleven
Dit zijn de belangrijkste conclusies uit de Trust Survey, een halfjaarlijks onderzoek doorStrategyOne, het onderzoeksbureau van Edelman. Voor het onderzoek vroegStrategyOne 400 Amerikanen en 450 Europeanen naar hun vertrouwen innon-gouvermentele organisaties, bedrijven en de overheid.
In Europa blijft het vertrouwen in de overheid relatief laag met 25procent, na een piek van 36 procent in juni 2002. Het vertrouwen van de Amerikanenin hun overheid is in een half jaar sterk gedaald na het grote vertrouwen datwas ontstaan na de gebeurtenissen van 11 september 2002 (van 48 naar 39procent). Het vertrouwen in bedrijven is in de Verenigde Staten in deafgelopen zes maanden, ondanks de recente golf van bedrijfsschandalen,gestegen naar 48 procent (41 procent in juni 2002). In Europa is hetvertrouwen in het bedrijfsleven juist gedaald van 43 naar 35 procent.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
Spotta'We zien dat de verschillen tussen de VS en Europa aanzienlijk zijn. HetEuropese consumentenvertrouwen in het bedrijfsleven is gedaald en hetvertrouwen van de Europeanen in de overheid blijft laag. Non-gouvermenteleorganisaties worden in Europa juist als zeer betrouwbaar gezien. Hetvertrouwen van Amerikanen in het bedrijfsleven groeit, omdat bedrijvenbezig zijn dit vertrouwen te herstellen,' aldus Richard Edelman, president enceo van Edelman.
Andere belangrijke bevindingen uit het Trust Survey zijn:
* 57 Procent van de ondervraagden in Europa en 71 procent van deondervraagde Amerikanen hebben vertrouwen in het bedrijf waarvoor zewerken.
* De vier meest betrouwbare merken in Europa zijn non-gouvermenteleorgansiaties, zoals Amnesty International, het Wereld Natuurfonds,Greenpeace en Oxfam.
* Het vertrouwen in bekende Amerikaanse merken (McDonalds 55 procent enCoca-Cola 66 procent) is in Europa een stuk lager (McDonalds 22 procent enCoca-Cola 37 procent).
Het onderzoek van StrategyOne laat ook zien hoe communicatiekanalen enwoordvoerders een bijdrage leveren aan het vertrouwen en degeloofwaardigheid van bedrijven. Meer dan 80 procent van de ondervraagdenin zowel de VS als Europa vinden nieuwsartikelen de belangrijkste enbetrouwbaarste informatiebron. In Europa heeft 9 procent vertrouwen inadvertenties. In de VS is dit 12 procent. Meer dan 35 procent van deondervraagden in zowel de VS als Europa zegt veel waarde te hechten aanonafhankelijke 'deskundigen' van bedrijven en non-gouvermenteleorganisaties.
'Dit is het eerste onderzoek dat duidelijk aantoont dat je geengeloofwaardigheid kunt kopen door betaalde media. Je moet geloofwaardigzijn door open en transparante communicatie, neergezet door onafhankelijkemedia,' aldus Steve Lombardo, ceo van StrategyOne.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid