Overslaan en naar de inhoud gaan

Amerikanen meer vertrouwen in bedrijfsleven

Europeanen hebben meer vertrouwen in non-gouvermentele organisaties (NGO's) dan in de overheid, media of in het bedrijfsleven. Dit in…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dit zijn de belangrijkste conclusies uit de Trust Survey, een halfjaarlijks onderzoek doorStrategyOne, het onderzoeksbureau van Edelman. Voor het onderzoek vroegStrategyOne 400 Amerikanen en 450 Europeanen naar hun vertrouwen innon-gouvermentele organisaties, bedrijven en de overheid.

related partner content for mobile comes here

In Europa blijft het vertrouwen in de overheid relatief laag met 25procent, na een piek van 36 procent in juni 2002. Het vertrouwen van de Amerikanenin hun overheid is in een half jaar sterk gedaald na het grote vertrouwen datwas ontstaan na de gebeurtenissen van 11 september 2002 (van 48 naar 39procent). Het vertrouwen in bedrijven is in de Verenigde Staten in deafgelopen zes maanden, ondanks de recente golf van bedrijfsschandalen,gestegen naar 48 procent (41 procent in juni 2002). In Europa is hetvertrouwen in het bedrijfsleven juist gedaald van 43 naar 35 procent.

'We zien dat de verschillen tussen de VS en Europa aanzienlijk zijn. HetEuropese consumentenvertrouwen in het bedrijfsleven is gedaald en hetvertrouwen van de Europeanen in de overheid blijft laag. Non-gouvermenteleorganisaties worden in Europa juist als zeer betrouwbaar gezien. Hetvertrouwen van Amerikanen in het bedrijfsleven groeit, omdat bedrijvenbezig zijn dit vertrouwen te herstellen,' aldus Richard Edelman, president enceo van Edelman.

Andere belangrijke bevindingen uit het Trust Survey zijn:

* 57 Procent van de ondervraagden in Europa en 71 procent van deondervraagde Amerikanen hebben vertrouwen in het bedrijf waarvoor zewerken.

* De vier meest betrouwbare merken in Europa zijn non-gouvermenteleorgansiaties, zoals Amnesty International, het Wereld Natuurfonds,Greenpeace en Oxfam.

* Het vertrouwen in bekende Amerikaanse merken (McDonalds 55 procent enCoca-Cola 66 procent) is in Europa een stuk lager (McDonalds 22 procent enCoca-Cola 37 procent).

Het onderzoek van StrategyOne laat ook zien hoe communicatiekanalen enwoordvoerders een bijdrage leveren aan het vertrouwen en degeloofwaardigheid van bedrijven. Meer dan 80 procent van de ondervraagdenin zowel de VS als Europa vinden nieuwsartikelen de belangrijkste enbetrouwbaarste informatiebron. In Europa heeft 9 procent vertrouwen inadvertenties. In de VS is dit 12 procent. Meer dan 35 procent van deondervraagden in zowel de VS als Europa zegt veel waarde te hechten aanonafhankelijke 'deskundigen' van bedrijven en non-gouvermenteleorganisaties.

'Dit is het eerste onderzoek dat duidelijk aantoont dat je geengeloofwaardigheid kunt kopen door betaalde media. Je moet geloofwaardigzijn door open en transparante communicatie, neergezet door onafhankelijkemedia,' aldus Steve Lombardo, ceo van StrategyOne.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in