Overslaan en naar de inhoud gaan

Farmaceuten twisten zelf over fêteren artsen

GlaxoSmithKline beschuldigt concurrent Pfizer van het fêteren van artsen en stapt naar de Codecommissie Geneesmiddelenreclame.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De farmaceut denkt dat Pfizer neurologen tijdens een nascholing in een luxe hotel te veel in de watten heeft gelegd. Glaxo wil duidelijkheid over de regels voor zulk gunstbetoon en heeft de Codecommissie Geneesmiddelenreclame gevraagd Pfizer te berispen en de grenzen voor gastvrijheid te formuleren. Eerder dienden dit soort zaken voor de strafrechter, meldt Trouw. Het is voor het eerst dat een pillenfabrikant een ‘collega’ beschuldigt van het fêteren van medisch specialisten. Fabrikanten MSD en Boehringer-Ingelsheim werden al veroordeeld tot boetes omdat zij feestelijke nascholingsweekeinden op Terschelling organiseerden en autoslipcursussen aanboden om artsen naar promotionele cursussen te lokken. Sinds kort moet de branche zelf toezien op naleving van de regels. Pfizer nodigde in september neurologen en anesthesiologen uit voor een nascholing over pijnbestrijding in het Grand Hotel Huis ter Duin in Noordwijk aan Zee. Het wetenschappelijke karakter van de bijeenkomst stond niet ter discussie. De nascholing was goedgekeurd door de beroepsverenigingen van de specialisten. Maar volgens Glaxo was de verhouding tussen het wetenschappelijk deel en de gastvrijheid zoek. De tijd voor ontspanning schatte Glaxo op bijna acht uur terwijl de vier lezingen, inclusief discussie, niet meer dan vier uur zouden hebben geduurd. Glaxo wil met de procedure duidelijkheid krijgen over de uitleg van de regels voor gunstbetoon. Het bedrijf zegt zich netjes aan de reclameregels te houden, terwijl Pfizer dat volgens advocaat L. Oosting niet doet. Volgens raadsvrouwe C. Morel heeft Pfizer een nette nascholing gehouden ‘zonder overbodige franje’.

related partner content for mobile comes here
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in