Agrio moet brochure lezersonderzoek terughalen
De rechter in Zutphen bepaalde dat gisteren. Agrio moet binnen twee dagen een brief sturen aan de ontvangers van de brochure ‒ onder meer bestaande en potentiële adverteerders - en daarin om terugzending van nog aanwezige exemplaren vragen. In de rectificatie moet komen te staan dat het Lezersonderzoek Agrio 2005, waar het om gaat, een vorm van ongeoorloofde vergelijkende reclame is.
De pijn zit hem in de vergelijking die is gemaakt tussen de vier regionale bladen van Agrio met de Boerderij, een uitgave van Reed BI. De rechter is het met Reed eens, dat die tot stand is gekomen door een aselecte steekproef onder lezers en daarom niet objectief is. Ook zijn onjuiste conclusies getrokken uit de cijfers.
Vacatures
Senior communicatie adviseur / Woordvoerder
Ministerie van Klimaat en Groene GroeiContentredacteur
Provincie UtrechtConcern communicatieadviseur
Gemeente AltenaHet NUV heeft regels opgesteld voor lezersonderzoek. Weliswaar is de Achterhoekse uitgeverij niet bij deze bond aangesloten, maar het reglement is zo algemeen geaccepteerd dat die redelijkerwijs ook voor niet-leden richtinggevend hoort te zijn, aldus de rechter.
Agrio riskeert een dwangsom van 500 euro met een maximum van 25.000 voor elke dag dat niet wordt voldaan aan het vonnis. Ook moet de uitgeverij de proceskosten van Reed betalen (Bron: JPZ).
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid