Overslaan en naar de inhoud gaan

ACM legt Daisycon boete op wegens spam

Het affiliate netwerk was betrokken bij de verzending van ruim twee miljard ongevraagde commerciële e-mailberichten.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Behalve dat er geen toestemming kon worden aangetoond, konden de ontvangers zich niet effectief afmelden voor de commerciële e-mails. Daisycon speelde bij het versturen van de spam als affiliate netwerk een centrale rol. De boete aan Daisycon voor overtreding van het spamverbod bedraagt ruim acht ton.

related partner content for mobile comes here

Anita Vegter, bestuurslid van de Autoriteit Consument & Markt (ACM): “Met dit boetebesluit geven we een belangrijk signaal af: adverteerders, publishers en affiliate netwerken hebben elk een eigen verantwoordelijkheid om aan de spamwetgeving te voldoen. Spam is verboden omdat dit het vertrouwen van consumenten in elektronische communicatie beschadigt en voor ergernis en onnodige kosten zorgt. Daarom treden wij hiertegen op.” ACM heeft naast Daisycon ook twee leidinggevenden aansprakelijk gesteld voor een deel van de overtreding.

ACM heeft eerder boetes opgelegd aan publishers en adverteerders wegens overtreding van het spamverbod. Nu beboet ACM ook een affiliate netwerk. ACM was bij een eerder onderzoek naar spam op de rol van Daisycon gestuit en is op basis daarvan dit onderzoek gestart. Een affiliate netwerk vormt dé schakel tussen enerzijds adverteerders, die promotiemateriaal willen verspreiden, en anderzijds publishers, die over adressenbestanden beschikken en voor de feitelijke verzending van de berichten zorgen.

Door tussenkomst van het netwerk kunnen zij elkaar vinden en kan promotiemateriaal van adverteerders op een snelle manier worden verspreid onder een grote groep consumenten. Behalve de adverteerders en publishers kunnen ook affiliate netwerken ervoor verantwoordelijk zijn dat op een juiste manier toestemming is verkregen voor het versturen van ongevraagde commerciële e-mailberichten. ACM gaat ook andere affiliate netwerken op deze verantwoordelijkheid aanspreken. In deze zaak werden de adressen onder andere verzameld via enquêtes als de ‘Nationale Voordeel Enquête’ en ‘Nationale Consumenten Enquête’.

Daisycon heeft inmiddels bezwaar aangetekend tegen het besluit.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in