Overslaan en naar de inhoud gaan

A Game with a Bite

Het gebruik van portretten in communicatie is niet zonder risico.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het nieuwsonderwerp van de afgelopen dagen kreeg vanmorgen bij het opstaan enige relativering door de column van Ephimenco in dagblad Trouw. Hij verwees naar onze evolutionaire oorsprong en Bokito.

related partner content for mobile comes here

En er waren natuurlijk ook direct allerlei inhakers zoals die van , maar er zullen er ongetwijfeld nog veel meer geweest zijn.

En met zo’n eenmalige inhaker is ook in het algemeen juridisch niets mis. Zolang je maar niet te ver gaat.

Het wordt anders als je zoals Achtung heel creatief snel ontwikkelt met de portretten van de aanvaller en de aangevallene. 

Zoals zeker in de reclame bekend mag worden verondersteld verdienen onder anderen sporters flink bij door hun uiterlijk te verbinden aan merken of producten.

In dit geval moet door Achtung dus eerst toestemming aan beide heren en aan de maker/eigenaar van de beelden gevraagd zijn, om niet de kans op een hoge claim te lopen.

Maar een bijtende sportman is pas echt een risico voor de onderneming die hem of haar heeft ingehuurd. Hoe had Snickers moeten inhaken als ze een sponsordeal met Biteman zouden hebben gehad? 

Zou wel een leuke geweest zijn in dat geval voor de concurrent.

Nou wil het toeval dat ik gister vanuit een geheel andere hoek de vraag kreeg hoe wij in Nederland veilig stellen dat personen die je inhuurt voor je campagne geheel van onbesproken gedrag zijn. En je dus als adverteerder geen risico loopt.

Natuurlijk kennen wij hier de Verklaring omtrent Gedrag. En natuurlijk kennen we Google. Maar zoals bekend kunnen we dankzij de Europese(!) rechter Google verzoeken onze uitspattingen te laten vergeten.

In de USA zijn er  intussen bedrijven die hier een business van maken zoals bijvoorbeeld .

En je kunt natuurlijk ook de risico’s proberen in te perken door een en ander contractueel goed te regelen en te werken met een boeteclausule. Maar dan moet de persoon in kwestie wel over enig vermogen beschikken.

Het gebruik van personen in reclame is met andere woorden niet zonder risico.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in