Overslaan en naar de inhoud gaan

5 Tips voor succesvolle social influencer marketing

Het alsmaar groeiende leger van bloggers en vloggers leidt tot ‘influencer inflatie’. Wat kan je als merk daartegen doen?
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Youtubers zijn de nieuwe celebrities, Instagrammers de nieuwe marketingtijgers en twitteraars de nieuwe opiniemakers. Op de gemiddelde pr-perslijst staan tegenwoordig minstens zoveel bloggers/vloggers als journalisten en merken staan in de rij om samen te werken met de young & connected.

related partner content for mobile comes here

Maar was de term influencer een paar jaar geleden nog voorbehouden aan een exclusieve voorhoede van early adopters, tegenwoordig kan iedereen met een smartphone en een socialemedia-account zich social influencer noemen.

Op termijn leidt dat onherroepelijk tot een shake-out, voorspellen twee deskundigen op het gebied van social influencers in het eerste nummer van Adformatie magazine in het nieuwe jaar. In de praktijk zou dat betekenen: meer exclusiviteit en een verschuiving van de focus op &;low quality influencers&; naar een selectere groep &;high quality influencers&;. 

Volgens Peter Kan, managing director van strategisch influencer marketingbureau First Day of Spring, schuilt de crux voor het werkelijk effectief inzetten van influencers in ­co-creatie. ‘Eerst moet je je afvragen welke influencers voor jou relevant zijn en wie aansluiting hebben met jouw doelgroep. Daarna gaat het erom dat je die influencers zo vroeg mogelijk betrekt bij het maakproces.’ 

Ook Daan Sip, managing director van Social1nfluencers - een agentschap dat populaire YouTube-creators in Nederland vertegenwoordigt - , pleit voor de social influencer als &;creator&;. &;Als je als merk een stapje terug doet en de creator z&;n talent laat gebruiken om jouw boodschap voor het voetlicht te brengen, zal je daarvoor worden beloond.&;

5 TIPS

• Verkies engagement boven bereik

• Verkies relevantie boven bekendheid

• Werk alleen samen met influencers die werkelijk fan zijn van je merk

• Geef de influencer de ruimte om jouw verhaal op z’n eigen manier te vertellen

• Ga liever voor een langetermijnrelatie met een relevante influencer dan voor een reeks one night stands

Lees het volledige artikel in Adformatie magazine (ook in .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in