Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Tv-tarieven stijgen in 2016 en kijktijd onder jongeren neemt snel af'

Als adverteerders dit jaar dezelfde tv-zendtijd inkopen, betalen zij gemiddeld 5 procent meer dan in 2015, blijkt uit een analyse van…
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Ebiquity, het bedrijf dat gespecialiseerd is in ‘media value measurement’, analyseerde de tariefkaarten voor 2016 binnen de eigen adverteerderspool. 

related partner content for mobile comes here

Met name RTL en SBS realiseren prijsverhogingen door verschillende indexen naar boven aan te passen. Bij de Ster en BrandDeli is er nauwelijks sprake van inflatie. De prijsverhogingen zitten met name in de maandindices bij RTL. Bij SBS wordt het duurder om veel gebruikte doelgroepen tussen de 20 en 49 jaar te bereiken.

Jonge kijkers
Naast de op de tariefkaarten doorgevoerde prijsstijgingen, blijkt uit de kijfcijfers dat de jongere doelgroepen steeds moeilijker via tv te bereiken zijn. In 2015 is de totale kijktijd met 4,8 procent afgenomen en in de groep 13-19 jaar zelfs met 18,7 procent.
De kijktijd in de voor adverteerders interessante leeftijdsgroep 20-34 jaar is in 2015 met 11 procent gedaald.  Deze dalende kijktijd betekent dat er minder grp’s beschikbaar zijn op de met name jongere doelgroepen en dat deze blijvende schaarste een verder prijsverhogend effect heeft. SBS speelt in op deze ontwikkeling door de standaard doelgroeppakketten aan te passen van 20-54 jaar naar 25-54 jaar.

Ebiquity verwacht dat de trend van dalende kijktijd onder jongeren zich in 2016 verder doorzet, ondanks de sportevenementen als het EK voetbal en de OS die in de zomer worden uitgezonden. Het kijkonderzoek meet vanaf dit jaar ook het bereik van video van de tv-zenders. De verwachting is dat in deze cijfers een deel van de verloren kijktijd op tv weer terug te zien is.

Bart van der Gaag, managing Partner van Ebiquity: ‘Wij adviseren onze klanten prioriteit te leggen bij het onderhandelen van een scherpe grp-basisprijs in de jaarcontracten en hierbij ook eventueel aparte doelgroepafspraken te maken. Daarnaast is het in 2016 extra belangrijk gebruik te maken van seasonality, omdat de prijsverschillen per maand substantieel zijn. Het wordt steeds uitdagender om kostenefficiënt in te kopen. Daarom maken steeds meer adverteerders gebruik van onze benchmark, om zo een goede balans tussen kosten en doelgroepbereik te realiseren.’ 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in