‘Zzp’ers vormen risico voor merkwaarden’
Voor haar thesis heeft Diana Pluut 21 personen bij 19 organisaties in Nederland geïnterviewd. Uit het onderzoek blijkt date r een verschuiving gaande is in de wijze waarop organisaties en medewerkers samenwerken. Die verschuiving kenmerkt zich door een groeiende behoefte aan flexibilisering, vaak resulterend in een vaste kern van medewerkers met daaromheen een flexibele schil die uit onder meer zzp’ers bestaat. Dat wordt onderstreept door de forse toename van het aantal zzp’ers. Het CBS meldde eind mei dat het aantal zzp’ers in 2011 is gestegen naar 728.000.
Deze ontwikkeling brengt volgens de onderzoekster een risico met zich mee voor het merk en de merkwaarden. “Internal branding-theorieën stellen dat een aantal aspecten belangrijk is voor het merkgedrag van medewerkers. Het doet er hierbij niet toe of die medewerkers in dienst zijn of als zzp’er ingehuurd worden. Een stakeholder weet immers niet of hij met een interne of externe medewerker te maken heeft. Voor hem is dat ook niet relevant; het gedrag moet gewoon kloppen. Dit gedrag wordt gevoed door identificatie met de organisatie, betrokkenheid bij de organisatie, stimulatie door de opdrachtgever, bekwaamheid van de medewerker, en de mogelijkheid om het juiste merkgedrag te laten zien,” aldus Pluut.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisUit het onderzoek blijkt dat maar weinig organisaties zzp’ers als medemerkbouwers zien. Pluut: “Dat op zich is een risico. Alle medewerkers zorgen er immers voor dat het organisatiemerk tot leven komt. Ze moeten zich hiervoor wel verbonden voelen met het de organisatie, product of dienst, zodat ze de verwachtingen kunnen waarmaken die gewekt zijn via marketing- en/of communicatie-uitingen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid