Overslaan en naar de inhoud gaan

`Zzp`ers risico voor merkwaarden`

Weinig organisaties zien zzp’ers als ambassadeurs voor hun merk. Dit terwijl het aantal ingehuurde zzp’ers in de afgelopen jaren sterk…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Organisaties die veel met zzp’ers werken, lopen hierdoor een risico op merkschade. Klanten en andere stakeholders verwachten ook van zzp’ers dat ze opereren in lijn met de merkwaarden van de organisatie.

related partner content for mobile comes here

Dit is de conclusie in de thesis van Diana Pluut die ze schreef voor haar opleiding master of brand management van EURIB.

Diana Pluut: ‘Internal branding-theorieën stellen dat een aantal aspecten belangrijk is voor het merkgedrag van medewerkers. Het doet er hierbij niet toe of die medewerkers in dienst zijn of als zzp’er ingehuurd worden. Een stakeholder weet immers niet of hij met een interne of externe medewerker te maken heeft. Voor hem is dat ook niet relevant; het gedrag moet gewoon kloppen. Dit gedrag wordt gevoed door identificatie met de organisatie, betrokkenheid bij de organisatie, stimulatie door de opdrachtgever, bekwaamheid van de medewerker, en de mogelijkheid om het juiste merkgedrag te laten zien.’

Pluut geeft aan dat uit het onderzoek blijkt dat weinig organisaties zzp’ers als medemerkbouwers zien. Ze vindt dat een risico: ‘Alle medewerkers zorgen er immers voor dat het organisatiemerk tot leven komt. Ze moeten zich hiervoor wel verbonden voelen met het de organisatie, product of dienst, zodat ze de verwachtingen kunnen waarmaken die gewekt zijn via marketing- en/of communicatie-uitingen.’

Voor haar thesis heeft Pluut 21 personen bij 19 organisaties in Nederland geïnterviewd.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in