`Zzp`ers risico voor merkwaarden`
Organisaties die veel met zzp’ers werken, lopen hierdoor een risico op merkschade. Klanten en andere stakeholders verwachten ook van zzp’ers dat ze opereren in lijn met de merkwaarden van de organisatie.
Dit is de conclusie in de thesis van Diana Pluut die ze schreef voor haar opleiding master of brand management van EURIB.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisDiana Pluut: ‘Internal branding-theorieën stellen dat een aantal aspecten belangrijk is voor het merkgedrag van medewerkers. Het doet er hierbij niet toe of die medewerkers in dienst zijn of als zzp’er ingehuurd worden. Een stakeholder weet immers niet of hij met een interne of externe medewerker te maken heeft. Voor hem is dat ook niet relevant; het gedrag moet gewoon kloppen. Dit gedrag wordt gevoed door identificatie met de organisatie, betrokkenheid bij de organisatie, stimulatie door de opdrachtgever, bekwaamheid van de medewerker, en de mogelijkheid om het juiste merkgedrag te laten zien.’
Pluut geeft aan dat uit het onderzoek blijkt dat weinig organisaties zzp’ers als medemerkbouwers zien. Ze vindt dat een risico: ‘Alle medewerkers zorgen er immers voor dat het organisatiemerk tot leven komt. Ze moeten zich hiervoor wel verbonden voelen met het de organisatie, product of dienst, zodat ze de verwachtingen kunnen waarmaken die gewekt zijn via marketing- en/of communicatie-uitingen.’
Voor haar thesis heeft Pluut 21 personen bij 19 organisaties in Nederland geïnterviewd.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid