Overslaan en naar de inhoud gaan

Zweedse bloeddonors krijgen sms'je als hun bloed een leven redt

Belangrijkste effect: mensen doneren opnieuw
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

We hadden er de Bloeddonor Show voor nodig, en ook die heeft het probleem niet opgelost: het tekort aan donors die hun bloed willen afstaan. Dit probleem is niet exclusief Nederlands, en komt in de meeste welvarende landen voor. Ieder land voert ook zo zijn eigen campagnes.

related partner content for mobile comes here

Een bijzondere is er te vinden  in Zweden, zo meldt de Britse krant . Daarin speelt communicatie met de donors een centrale rol.

Positieve feedback

Dat begint al bij de donatie zelf waarvoor mensen via een sms worden bedankt. Maar daar blijft het niet bij: ze krijgen daar ook een sms’je toegestuurd als hun bloed daadwerkelijk is gebruikt.

De Zweedse bloedbank zegt dat hij veel meer positieve feedback krijgt van donoren door de berichten. Ook is het beleid een hit op sociale media en heeft het de dialoog tussen mensen over bloeddonatie versterkt.

Terugkomen

Volgens de Zweden is het belangrijkste effect echter dat de donateurs terugkomen en opnieuw doneren. Het programma werd in Stockholm begon drie jaar geleden  en wordt geleidelijk ingevoerd in andere gebieden in Zweden.

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in