'Zelfde producten niet zomaar vergelijken'
Dat meldt advocaat Rogier Overbeek op het weblog van zijn firma Kennedy van der Laan Advocaten.
Onderwerp van geschil is een advertentie in een lokale Franse krant van de supermarkt E.LeClerc. In deze advertentie waren kassabonnen van E.LeClerc en Lidl afgebeeld, die 34 producten opsomden. De merken van de opgesomde producten werden niet genoemd, maar wel hun gewicht of volume. Het totale aankoopbedrag bij E.Leclerc bedroeg 46,30 euro en bij Lidl 51,40. E. Leclerc claimde in de advertentie ook het goedkoopste te zijn.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaVolgens Lidl heeft E.Leclerc zich met deze advertentie schuldig gemaakt aan oneerlijke concurrentie. Lidl voerde bij de Franse rechter onder meer aan dat de uitgekozen producten niet vergelijkbaar zijn, vanwege hun kwalitatieve en kwantitatieve verschillen. De Franse rechter zag aanleiding om het Europese Hof van Justitie te vragen hoe de Europese reclameregels in deze zaak moeten worden toegepast.
Het Hof oordeelde dat soortgelijke producten niet altijd zomaar met elkaar kunnen worden vergeleken. Het kan ook misleidend zijn als prijzen van producten worden vergeleken, terwijl die verschillen vertonen die de keuze van de consument kunnen beïnvloeden, zonder dat die verschillen in de advertentie worden vermeld. Verder kan volgens het Hof een advertentie misleidend zijn als aan de hand van twee boodschappenlijstjes wordt gesuggereerd dat een supermarkt goedkoper is, terwijl er in de advertentie mededelingen over de betreffende producten zijn weggelaten.
Volgens het Hof moet de Franse rechter in het geschil tussen Lidl en E.Leclerc nagaan of de informatie in de advertentie van E.Leclerc nauwkeurig genoeg is, zodat de consument kan controleren of de prijzen kloppen. In de advertentie van E.Leclerc worden geen merken maar slechts prijs, volume en gewicht vermeld. De Franse rechter zal de advertentie in dit verband misleidend achten, verwacht advocaat Overbeek.
Overbeek: 'Mag de prijs van bijvoorbeeld Euroshopper-spaghetti worden vergeleken met die van Honig-spaghetti? Jawel, maar dan moet het in de advertentie wel duidelijk zijn dat het Euroshopper- en Honig-producten zijn die met elkaar worden vergeleken.'
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid