Overslaan en naar de inhoud gaan

'Zelfde producten niet zomaar vergelijken'

Dezelfde producten van verschillende merken mogen niet zomaar met elkaar vergeleken worden. Dat heeft het Europese Hof geoordeeld in een…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat meldt advocaat Rogier Overbeek op het van zijn firma Kennedy van der Laan Advocaten.

related partner content for mobile comes here

Onderwerp van geschil is een advertentie in een lokale Franse krant van de supermarkt E.LeClerc. In deze advertentie waren kassabonnen van E.LeClerc en Lidl afgebeeld, die 34 producten opsomden. De merken van de opgesomde producten werden niet genoemd, maar wel hun gewicht of volume. Het totale aankoopbedrag bij E.Leclerc bedroeg 46,30 euro en bij Lidl 51,40. E. Leclerc claimde in de advertentie ook het goedkoopste te zijn.

Volgens Lidl heeft E.Leclerc zich met deze advertentie schuldig gemaakt aan oneerlijke concurrentie. Lidl voerde bij de Franse rechter onder meer aan dat de uitgekozen producten niet vergelijkbaar zijn, vanwege hun kwalitatieve en kwantitatieve verschillen. De Franse rechter zag aanleiding om het Europese Hof van Justitie te vragen hoe de Europese reclameregels in deze zaak moeten worden toegepast.

Het Hof oordeelde dat soortgelijke producten niet altijd zomaar met elkaar kunnen worden vergeleken. Het kan ook misleidend zijn als prijzen van producten worden vergeleken, terwijl die verschillen vertonen die de keuze van de consument kunnen beïnvloeden, zonder dat die verschillen in de advertentie worden vermeld. Verder kan volgens het Hof een advertentie misleidend zijn als aan de hand van twee boodschappenlijstjes wordt gesuggereerd dat een supermarkt goedkoper is, terwijl er in de advertentie mededelingen over de betreffende producten zijn weggelaten.

Volgens het Hof moet de Franse rechter in het geschil tussen Lidl en E.Leclerc nagaan of de informatie in de advertentie van E.Leclerc nauwkeurig genoeg is, zodat de consument kan controleren of de prijzen kloppen. In de advertentie van E.Leclerc worden geen merken maar slechts prijs, volume en gewicht vermeld. De Franse rechter zal de advertentie in dit verband misleidend achten, verwacht advocaat Overbeek.

Overbeek: 'Mag de prijs van bijvoorbeeld Euroshopper-spaghetti worden vergeleken met die van Honig-spaghetti? Jawel, maar dan moet het in de advertentie wel duidelijk zijn dat het Euroshopper- en Honig-producten zijn die met elkaar worden vergeleken.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in