Overslaan en naar de inhoud gaan

Winkelende klant steeds wijzer

De klant wordt steeds wijzer en zoekt zelf z’n weg in het woud van fysieke en digitale winkels. Voor de aanbieder is de uitdaging het…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Vroeger was de wereld nog overzichtelijk. Koopjesjagers gingen naar de goedkoopste winkels en namen het gebrek aan service voor lief. Wie wat meer te besteden had, deed zijn aankopen bij een wat duurdere zaak en kreeg een uitvoerig advies en dito service. Maar zo werkt het allang niet meer. Tegenwoordig gaan veel consumenten zelf eerst op zoek naar informatie over het product dat ze willen kopen, om daarna de goedkoopste aanbieder te kiezen. Dat is vooral een probleem voor winkels in de duurdere segmenten. Consumenten gaan daar te rade voor een deskundig advies, maar kopen het product elders. Het parasiteren op de know-how van de ‘betere’ winkels, is door de opkomst van internet in de hand gewerkt.

related partner content for mobile comes here

Toch hoeven winkeliers niet lijdzaam toe te zien hoe hun klanten rondshoppen en elders hun geld uitgeven. Wat moet die retailer dan wel doen? Om te beginnen erachter zien te komen wat voor klanten hij heeft. Zijn daar veel gewoonte-shoppers bij, dan is er weinig reden zich zorgen te maken. Bestaat het klantenbestand vooral uit kritische zoekers, dan kun je die klantengroep maar beter helpen. Een bedrijf dat zelf de prijzen vergelijkt en via de website zoekmogelijkheden aanbiedt, komt geloofwaardig over, en dat kweekt sympathie bij deze klantengroep.

< SIZE=1>Bron: Harvard Business Review<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in