Winkelende klant steeds wijzer
Vroeger was de wereld nog overzichtelijk. Koopjesjagers gingen naar de goedkoopste winkels en namen het gebrek aan service voor lief. Wie wat meer te besteden had, deed zijn aankopen bij een wat duurdere zaak en kreeg een uitvoerig advies en dito service. Maar zo werkt het allang niet meer. Tegenwoordig gaan veel consumenten zelf eerst op zoek naar informatie over het product dat ze willen kopen, om daarna de goedkoopste aanbieder te kiezen. Dat is vooral een probleem voor winkels in de duurdere segmenten. Consumenten gaan daar te rade voor een deskundig advies, maar kopen het product elders. Het parasiteren op de know-how van de ‘betere’ winkels, is door de opkomst van internet in de hand gewerkt.
Toch hoeven winkeliers niet lijdzaam toe te zien hoe hun klanten rondshoppen en elders hun geld uitgeven. Wat moet die retailer dan wel doen? Om te beginnen erachter zien te komen wat voor klanten hij heeft. Zijn daar veel gewoonte-shoppers bij, dan is er weinig reden zich zorgen te maken. Bestaat het klantenbestand vooral uit kritische zoekers, dan kun je die klantengroep maar beter helpen. Een bedrijf dat zelf de prijzen vergelijkt en via de website zoekmogelijkheden aanbiedt, komt geloofwaardig over, en dat kweekt sympathie bij deze klantengroep.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
Spotta<#FONT SIZE=1>Bron: Harvard Business Review<#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid