Overslaan en naar de inhoud gaan

'We hebben een nieuw dagblad nodig'

De grote zorg van alle dagbladen is dat ze de laagste delen van de markt niet meer bereiken. Dat vereist een krant die er nu niet is. Dat…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De laagste delen van de markt worden volgens Greven ook niet bereikt door De Telegraaf of de regionale kranten. PCM zou zo'n dagblad wel kunnen maken, 'maar PCM heeft wel andere dingen aan het hoofd.' Greven, oud hoofdredacteur van Trouw en directeur Ikon, vindt dat redacties veel meer 'naar buiten moeten kijken.' Greven: 'Als ze dat doen, valt er voor kranten nog heel wat terrein terug te winnen. Het grootste gevaar is dat er geen zelfreflectie meer is. Houd je voldoende rekening met wat potentiële lezers bij je zouden willen lezen? Als je dat wel doet, moet je misschien een krant maken die je als redactie helemaal niet wil maken.'

related partner content for mobile comes here

De oud PCM-directeur constateert dat jongeren geen abonnement meer nemen. Ze hebben het te druk. 'Dat hebben we onderzocht. Aan zo'n ontwikkeling kun je als dagblad slechts in beperkte mate wat doen.'

Greven verdedigt in het FD de beslissing om destijds met een apart internetbedrijf te beginnen. 'Wij kozen voor apart, omdat internet bij de kranten niet echt goed liep.' De hele wereld twijfelde over of centraal of apart en het is makkelijk achteraf te zeggen dat de PCM-beslissing een verkeerde is geweest. 'De markt is geheel veranderd, de conjunctuur is omgeslagen. Dus bouwen we nu af, dat kan gebeuren.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in