Veel minder overnames in reclamebranche


In de periode 1999-2000 ging in dit segment nog 12 miljard euro om, in de periode 2001-2002 niet meer dan 230 miljoen euro. Het jaar 2001 liet al een daling zien van het aantal transacties met 14 procent ten opzichte van het jaar daarvoor maar het aantal transacties in de vier actiefste segmenten (traditionele advertentiemarkt, buitenreclame, online marketing en public relations) zakte in 2002 met 51 procent nog veel verder weg tot niet meer dan 111 overnames en fusies.
De teruggang in beide jaren wijt voorzitter Frank van den Ende van de Technology, Communications en Entertainment (TCE) sector van Ernst & Young voornamelijk aan de verzwakte economie en de slapte in de kapitaalmarkt. Daarnaast ziet hij de hoge mate van bereikte consolidatie, met name in de advertentie- en buitenreclamemarkt, als een bijkomende oorzaak van de terugval. 'Het is gedaan met de monsteracquisities van voor 2000. In die periode wilden bureaus wereldomspannende netwerken vormen en de klant een full-service aanbod doen', aldus Van den Ende.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSErnst & Young verwacht dat de consolidatie zich ook in het komende jaar zal voortzetten. Van den Ende: 'Opnieuw zullen bureaunetwerken de drijvende kracht vormen achter de verwachte consolidaties in het streven naar hogere marges en bovengemiddelde groeisnelheid.'
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid