Overslaan en naar de inhoud gaan

Veel minder overnames in reclamebranche

De fusie- en overnamekoorts in de internationale reclame- en marketingbranche van de jaren vóór 2000 is ten einde gekomen, stelt Ernst &…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In de periode 1999-2000 ging in dit segment nog 12 miljard euro om, in de periode 2001-2002 niet meer dan 230 miljoen euro. Het jaar 2001 liet al een daling zien van het aantal transacties met 14 procent ten opzichte van het jaar daarvoor maar het aantal transacties in de vier actiefste segmenten (traditionele advertentiemarkt, buitenreclame, online marketing en public relations) zakte in 2002 met 51 procent nog veel verder weg tot niet meer dan 111 overnames en fusies.

related partner content for mobile comes here

De teruggang in beide jaren wijt voorzitter Frank van den Ende van de Technology, Communications en Entertainment (TCE) sector van Ernst & Young voornamelijk aan de verzwakte economie en de slapte in de kapitaalmarkt. Daarnaast ziet hij de hoge mate van bereikte consolidatie, met name in de advertentie- en buitenreclamemarkt, als een bijkomende oorzaak van de terugval. 'Het is gedaan met de monsteracquisities van voor 2000. In die periode wilden bureaus wereldomspannende netwerken vormen en de klant een full-service aanbod doen', aldus Van den Ende.

Ernst & Young verwacht dat de consolidatie zich ook in het komende jaar zal voortzetten. Van den Ende: 'Opnieuw zullen bureaunetwerken de drijvende kracht vormen achter de verwachte consolidaties in het streven naar hogere marges en bovengemiddelde groeisnelheid.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in