Overslaan en naar de inhoud gaan

Microsoft worstelt met Chinese markt

Al tien jaar lijdt Microsoft verlies op de Chinese markt. En het kan nog wel twintig jaar duren voor eindelijk winst wordt gemaakt.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het probleem? Piraterij. Microsofts software is het meest populair (60% van China’s computers draait op Microsoft operatingsystemen), maar weinig consumenten en bedrijven betalen voor originele software. Ruim 90% van de gebruikte applicatiesoftware is illegaal gekopieerd. De piraterijtraditie is hardnekkig, de Chinese auteurswet relatief jong en de regering doet weinig moeite deze te handhaven.
De harde aanpak, bedrijven voor de rechter dagen, werkte averechts: Microsoft verwierf de reputatie van buitenlandse bullebak die Chinese bedrijfjes koeioneert. En waar Microsoft de Chinese regering onder druk probeerde te zetten, schaarde deze zich sterker achter Linux, Windows’ grootste concurrent.
Maar Microsoft geeft niet op. China, met 1,3 miljard inwoners en slechts 36 miljoen gebruikte pc’s een geweldige groeimarkt, is een van de belangrijkste toekomstige wereldeconomieën. Daarom investeert Microsoft de komende jaren $750 miljoen om bij de opbouw van een software-industrie te helpen, joint ventures met inheemse bedrijven te sluiten en onderwijs- en onderzoeksprogramma’s van Chinese universiteiten te steunen. Zodat ooit misschien zoveel Chinese programmeurs hun brood met software verdienen, dat de regering ze wil beschermen tegen piraterij. Dan gaat ook Microsoft geld verdienen.

related partner content for mobile comes here

< SIZE=1>Bron: Forbes Global<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in