‘Winst AH onder zware druk’


Het Financieele Dagblad meldt dat Albert Heijn kampt met tegenvallende omzetten en een dalend marktaandeel. Na jaren van aanhoudende groei is de omzettoename in de supermarktbranche de afgelopen weken volledig stilgevallen, zo blijkt uit gegevens van marktonderzoekbureaus AC Nielsen en GfK. Tegelijk merkt Albert Heijn dat klanten vaker op zoek gaan naar goedkopere alternatieven, zoals Aldi, Lidl en Dirk van den Broek. De tegenvallende verkopen gaan vergezeld van druk op de marges. Zoals ieder jaar woedt ook in de eerste maanden van dit jaar een prijzenslag in de supermarktbranche.
Volgens ingewijden loopt Albert Heijn 7 tot 8 procent achter op het door het hoofdkantoor goedgekeurde budget. Het supermarktbedrijf moet volgens plan elke week euro 103 tot euro 104 miljoen omzet halen.
Bronnen melden verder dat op het hoofdkwartier circa tweehonderd van de duizend banen zullen verdwijnen. Het gaat vooral om commerciële mensen en om personeel dat te maken heeft met de investeringen die op een laag pitje zijn gezet.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSVeel alternatieve besparingen zijn er niet. In de lonen en in de distributie zit weinig ruimte. Wel kan Albert Heijn snijden in het reclamebudget, maar dat gaat op langere termijn ten koste van de omzet. Deskundigen schatten dat een besparing van euro 0,5 mln per week op het mediabudget veel is.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid