Aantal fusies en overnames in reclame- en marketingbranche daalt dramatisch
Het jaar 2001 liet al een daling zien van het aantal transacties met 14 procent ten opzichte van het jaar daarvoor maar het aantal transacties in de vier actiefste segmenten (traditionele advertentiemarkt, buitenreclame, online marketing en public relations) zakte in 2002 met 51 procent nog veel verder weg tot niet meer dan 111 overnames en fusies.
De teruggang in beide jaren wijt Frank van den Ende, voorzitter van de Technology, Communications en Entertainment (TCE) sector van Ernst & Young voornamelijk aan de verzwakte economie en de slapte in de kapitaalmarkt. Daarnaast ziet hij de hoge mate van bereikte consolidatie, met name in de advertentie- en buitenreclamemarkt, als een bijkomende oorzaak van de terugval. 'Het is gedaan met de monsteracquisities van voor 2000. In die periode waren de drijfveren voor grote transacties tussen bureaus de wens wereldomspannende netwerken te kunnen vormen en de klant een full-service aanbod te kunnen doen', aldus Van den Ende.
Ondanks de spectaculaire terugval in het aantal fusies en acquisities bleef de gemiddelde overnameprijs in de onderzochte periode tussen 1999 en 2002 min of meer stabiel. Als de monsterhuwelijken van boven de 100 miljoen Euro buiten beschouwing worden laten, bedroeg de gemiddelde waarde rond de 10 miljoen Euro.
In de hausseperiode van 1999-2000 werden in de top van de markt 16 transacties gesloten van meer dan 100 miljoen Euro -daaronder de overname van Young & Rubicam door WPP, Saatchi & Saatchi door Publicis en Snyder Communications door Havas. Met een gemiddelde waarde van 730 miljoen Euro hebben deze 16 transacties de gemiddelde overnameprijs sterk opgevoerd. Maar in de twee volgende jaren nam het aantal grote fusies en overnames drastisch af tot niet meer dan twee in 2000 (de overname van Media Planning S.A. door Havas en Net Creations door Seat Pagine Gialle) en slechts één in 2001 (Bcom3 door Publicis).
Andere belangrijke uitkomsten van het onderzoek:
- Britse ondernemingen waren goed voor 50 procent van alle acquisities, met 86 transacties in 2000-2001, en 48 transacties in 2001-2002. Op de tweede plaats komen Franse bedrijven zoals Publicis met 16 procent van alletransacties. De Verenigde Staten komen hier op de derde plaats;
- Franse bedrijven, en in het bijzonder de beide grote Franse bureaunetwerken Havas en Publicis, richtten zich duidelijk sterker op de Europese markt: 54 procent van hun acquisities vond plaats in andere Europese landen en slechts 17 procent in eigen land;
- Een geheel ander beeld toont het acquisitiebeleid van Britse en Duitse bureaus: 75 procent van hun overnames vond plaats in de eigen thuismarkt.
Ernst & Young verwacht dat de consolidatie zich ook in het komende jaar zal voortzetten. Van den Ende: 'Opnieuw zullen bureaunetwerken de drijvende kracht vormen achter de verwachte consolidaties in het streven naar hogere marges en bovengemiddelde groeisnelheid.'
Hoewel in 2001-2002 de activiteiten op het gebied van fusies en overnames sterk afnamen, verwacht Ernst & Young in 2003 weer een toename te zien, al zal deze gering zijn.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid