Overslaan en naar de inhoud gaan

Radiospots in de strijd tegen analfabetisme

Op 31 maart start een radiocampagne in het kader van het ‘Actieplan Alfabetisering Autochtone Nederlanders’ . Drie weken lang zijn twee…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De ene spot is gericht op functioneel analfabete autochtonen. Deze spot roept hen op zich aan te melden voor een alfabetiseringscursus via de landelijke bellijn (0800 023 44 44). Dit telefoonnummer is 24 uur per dag gratis bereikbaar.

related partner content for mobile comes here

De andere spot richt zich op intermediairs. Dat zijn mensen als huisartsen, welzijnswerkers of familie en vrienden die de analfabeet een cursus kunnen aanraden. De spot vraagt hen te letten op analfabetisme in de eigen omgeving. Daarbij worden ze voor tips verwezen naar de website . Het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen probeert hiermee het onderwerp bespreekbaar te maken en draagt tegelijkertijd de oplossing aan: alfabetiseringscursussen via de Regionale Opleidingscentra (ROC's).

Analfabetisme lijkt een probleem uit vervlogen tijden. Niets is minder waar. In Nederland kampen anno 2003 nog meer dan een miljoen mensen met lees-, schrijf- of rekenproblemen. Deze functioneel analfabeten ondervinden dagelijks hinder van hun probleem. Ze kunnen geen gebruiksaanwijzing lezen, een officiële brief beantwoorden of eenvoudig de kinderen voorlezen.

Het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen is in 2002 het ‘Actieplan Alfabetisering Autochtone Nederlanders’ gestart dat dit aantal fors moet terugdringen. Het CINOP, Centrum voor Innovatie van Opleidingen, verzorgt de projectleiding. Hare Koninklijke Hoogheid prinses Laurentien der Nederlanden zet zich in als beschermvrouwe. Onderdeel van het Actieplan is een campagne gericht op de analfabeten en hun intermediairs. Die bestaat onder meer uit de huidige radiospotjes, publiciteit op televisie, de website en een cd-rom om de maatschappelijke aandacht voor het onderwerp te vergroten.

Bron: ANP

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in