Overslaan en naar de inhoud gaan

Vakantievierders: 5 segmenten

Onderzoek bevestigt: het reis- en boekingsgedrag van consumenten is echt veranderd.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Januari is traditiegetrouw de maand waarin toeroperators en andere reisorganisaties massaal hun vakantie-aanbod proberen te slijten aan consumenten. Maar volgt de consument hen nog wel? Kantar Media TGI deed onderzoek naar de nieuwe reiziger, en vond 5 segmenten.

related partner content for mobile comes here

Consumenten gaan steeds minder op vakantie en besteden per vakantie ook minder geld. Daarnaast zoekt en boekt men tegenwoordig vaker online. Met welke ontwikkelingen moet de reismarkt rekening houden om dit jaar succesvol te zijn?

Kantar Media keek voor dit onderzoek naar de Britse markt. Jaarlijks gaan 34 miljoen Britten met vakantie. Aan het onderzoek deden 25.000 mensen (ouder dan 15) mee, die het afgelopen jaar tenminste een keer op vakantie waren geweest. Kantar distilleerde hier 5 groepen uit:

1- De pro-actieve planner. De grootste groep vakantievierders, 8,7 miljoen Britten. Deze groep geeft het meeste uit aan vakantie. Consumenten in deze groep zijn iets ouder, hebben vaak al volwassen kinderen en een leuk inkomen. Het plannen van de vakantie hoort voor hen al bij het vakantie vieren. Pro-actieve planners plannen 52 procent meer dan gemiddeld de vakantie al 8 of 9 maanden voor vertrek. Vroegboekacties blijven dus succesvolle instrumenten, als het aan Kantar ligt. Deze groep zal ook 74 procent meer dan gemiddeld gebruik maken van een reisbureau of toeroperator als informatiebron. Van deze groep kijkt 38 procent meer dan gemiddeld naar reisbrochures.

2- De ervarings-enthousiasteling. De tweede grote groep, 7,1 miljoen Britten. Deze groep zoekt zijn geluk op verre reizen, met nieuwe ervaringen en culturen. Net als de eerste groep geeft deze groep consumenten ook veel uit, en zijn ze iets ouder. Dit segment zit niet graag naast een zwembad, maar wil een actieve vakantie. Dat wil zeggen, als je kamperen,  wandelen en museumbezoek schaart onder actief vakantievieren. Maar wel een groep die graag ‘eens iets anders wil’, en daar graag over dagdroomt. Alhoewel lucratief voor de reisbranche zal deze groep niet snel een voorgeprogrammeerde reis boeken, maar zelf iets bij elkaar zoeken, via Expedia bijvoorbeeld. Adverteerders moeten deze groep dan ook voorzichtig benaderen.

3- Spontane lolzoekers, een groep van 5.6 miljoen Britten. Lol is het toverwoord hier. Het betreft een jongere doelgroep met kleinere inkomens, met weinig interesse in cultuur. Ze leven in het nu, denken niet erg aan morgen. Ze nemen risico’s en zijn impulsief, ook wat betreft het uitgeven van geld. Deze groep boekt niet ver van te voren, vaak maakt het zelfs niet uit waar ze naar toe gaan. Dit segment zoekt het in avontuurlijke activiteiten, themaparken en clubs. Denk aan Ibiza of de Griekse eilanden. Vakanties moeten echter wel goedkoop zijn.

4- Packageklanten. Deze jonge doelgroep woont vaak nog bij de ouders, of woont net op zichzelf. Ze verdienen weinig maar hebben wel een druk leven. Ze denken in hun vrije tijd niet aan werk, dus op vakantie al helemaal niet. Ze willen er eventjes helemaal uit. Deze groep boekt op het laatste moment (64 procent meer kans dan de gemiddelde reiziger), in de hoop op flinke korting. Lastminute.com is een favoriete site.

5- ‘Vakantie in eigen land’-vierders. Deze groep (5,7 miljoen Britten) geeft het minste uit aan vakantie. Een groep die graag naar bekende plekken reist, en bestaat uit jonge mensen die net op zichzelf wonen, en jonge gezinnen. Doelgroepen die hun geld liever even willen besteden aan een nieuwe woning, of jonge kinderen.

Bron: Marketingweek

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in