'Tv heeft last van ander mediagebruik'
Dit blijkt uit de eerste metingen van het Media Efficiency Panel van Gfk Panel Services, gepresenteerd tijdens de bijeenkomst ‘Second screen van Buzz naar Business’ door Station10. Tv loopt nu het risico te verworden tot een achtergrond medium met teruglopende advertentie inkomsten, denkt Jeroen Doucet, voorzitter van de IAB Taskforce Second Screen.
Station 10 heeft onderzoek gedaan naar de potentie van second screen in relatie tot het first screen, de televisie. Mogelijke inkomsten door second screen zijn behoud van kijkers op het first screen, adverteren op second screen, opbouwen van kijkerprofielen of betaalde apps. Uit de analyse blijkt dat er weinig directe inkomsten gegenereerd worden. Het rendement is het hoogste als behoud van de kijkers voor het first screen gerealiseerd wordt.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaDe uitkomst van een enquête onder de gasten van de bijeenkomst zou deze analyse onderstrepen. De helft van de aanwezigen noemt ‘loyaliteit en het verbeteren van de kijkervaring’ als belangrijkste doelstelling van hun second screen activiteiten. Over één jaar is dit ‘genereren van inkomsten uit sponsoring, advertising of transacties’. Het publiek bestond uit 65 managers uit de mediasector.
'De grote uitdaging is om de toegevoegde afleiding van tablets, smartphones en laptops om te zetten in toegevoegde waarde. Op korte termijn zit het rendement in het behoud van de kijkers. Op langere termijn worden de directe inkomsten uit advertenties en profiling interessant. Maar dit is alleen weggelegd voor zenders en programma’s die in staat zijn om de kijkers op het second screen te blijven boeien', aldus Doucet.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid