Overslaan en naar de inhoud gaan

'Tv heeft last van ander mediagebruik'

Ruim een kwart van de kijkers van populaire programma's als Goede Tijden, Slechte Tijden en The Voice of Holland zit tijdens het…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dit blijkt uit de eerste metingen van het Media Efficiency Panel van Gfk Panel Services, gepresenteerd tijdens de bijeenkomst ‘Second screen van Buzz naar Business’ door Station10. Tv loopt nu het risico te verworden tot een achtergrond medium met teruglopende advertentie inkomsten, denkt Jeroen Doucet, voorzitter van de IAB Taskforce Second Screen.

related partner content for mobile comes here

heeft onderzoek gedaan naar de potentie van second screen in relatie tot het first screen, de televisie. Mogelijke inkomsten door second screen zijn behoud van kijkers op het first screen, adverteren op second screen, opbouwen van kijkerprofielen of betaalde apps. Uit de analyse blijkt dat er weinig directe inkomsten gegenereerd worden. Het rendement is het hoogste als behoud van de kijkers voor het first screen gerealiseerd wordt.

De uitkomst van een enquête onder de gasten van de bijeenkomst zou deze analyse onderstrepen. De helft van de aanwezigen noemt ‘loyaliteit en het verbeteren van de kijkervaring’ als belangrijkste doelstelling van hun second screen activiteiten. Over één jaar is dit ‘genereren van inkomsten uit sponsoring, advertising of transacties’. Het publiek bestond uit 65 managers uit de mediasector.

'De grote uitdaging is om de toegevoegde afleiding van tablets, smartphones en laptops om te zetten in toegevoegde waarde. Op korte termijn zit het rendement in het behoud van de kijkers. Op langere termijn worden de directe inkomsten uit advertenties en profiling interessant. Maar dit is alleen weggelegd voor zenders en programma’s die in staat zijn om de kijkers op het second screen te blijven boeien', aldus Doucet.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in