Overslaan en naar de inhoud gaan

Toblerone moet zijn iconische verpakking veranderen omdat het deels vertrekt uit Zwitserland

De Amerikaanse eigenaar Mondelez laat de chocolade vanaf dit jaar ook deels in Slowakije produceren. De verpakking moet daarom op de schop.
yyr
yyr

Wie aan Toblerone denkt, denkt aan Zwitserland. De Zwitserse chocolade pronkt graag met het land van herkomst, zo ook op de productverpakking. Op die verpakking zien we de vermelding 'of Switzerland' naast het logo van Toblerone, dat zowel de Matterhorn (een berg in Zwitserland) als de beer uit het wapen van Bern bevat. Maar die iconische productverpakking gaat noodgedwongen op de schop omdat de Toblerone vanaf dit jaar niet meer exclusief in Zwitserland gemaakt wordt.

related partner content for mobile comes here

Berg als nationaal symbool

De Amerikaanse eigenaar Mondelez maakte al in juni 2022 bekend dat het in 2023 de productie van Toblerone deels verplaatst naar Slowakije. Naar eigen zeggen om de productiecapaciteit te vergroten, wat nodig is om aan de 'groeiende internationale vraag' te voldoen.

Het gedeeltelijke vertrek uit Zwitserland ligt daar gevoelig. Toblerone wordt sinds 1908 exclusief in Bern gemaakt en mag zich daarom Zwitserse chocolade noemen. Maar straks mag dat dus niet meer, volgens regels die in 2017 zijn ingevoerd. De aanduiding 'of Switzerland' moet daarom ook van de verpakking. En dat geldt ook voor de afbeelding van de Matterhorn, een Zwitserse berg die volgens de regels als een nationaal symbool dient. 

Mondelez zegt dat het de Matterhorn gaat vervangen dor een 'meer generieke berg.' De nieuwe productverpakking krijgt daarnaast designelementen van de oprichter, meldt het bedrijf aan de BBC. Het is nog niet duidelijk wanneer en in welke vorm de nieuwe Toblerone-verpakking debuteert.

Krimpflatie

Toblerone verkoopt op jaarbasis zo'n zeven miljard chocoladerepen, oftewel één per twee seconden. In 2016 haalde het merk zich de woede van consumenten op de hals door de vorm van de chocoladereep te veranderen. Door meer ruimte tussen de driehoeken te creëren, was er minder tien procent minder chocolade nodig voor een reep en verhoogde Toblerone zijn winstmarge. Na twee jaar veranderde Toblerone het chocolade-ontwerp weer terug naar het origineel.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in