Overslaan en naar de inhoud gaan

The rules are…. there are no rules!

Vodafone, Rabobank en TNT zoeken andere bureaurelaties en Fred Moolhuijsen ziet dat als een voorbode van meer grote veranderingen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

door Fred Moolhuijsen

related partner content for mobile comes here

Markten zijn altijd in beweging en in dynamische tijden onderhevig aan fundamentele veranderingen.

De klant van gisteren is niet de klant van vandaag en al zeker niet die van morgen.

Dit gaat ook op voor de bureauwereld. De recente aankondigingen van Vodafone, Rabobank en TNT zijn daar een voorbode van.

Drie grote opdrachtgevers, elk worstelend met de grote veranderingen in hun eigen business domein. En dat heeft consequenties.

Men kijkt mede daarom ook fundamenteel naar het op een andere wijze van organiseren van de commerciële slagkracht. De bureaurelaties zijn daar onderdeel van. En dus staat alles ter discussie. Dat mag en dat moet bij een herijking. Kiest de ene opdrachtgever straks voor een los samenwerkingsmodel waar bij de regie rol volledig bij de opdrachtgever ligt (Vodafone), kiest de ander (TNT) voor een volledig outsourcing model waarbij het mandaat, het vertrouwen en de core expertise volledig bij het bureau liggen. Rabobank zal wellicht een variant op het eerste model  gaan kiezen. Maar dat het ook weer traditioneel kan bewijst Wehkamp. Van zelfverzorger naar een relatie met een groot bureau. Kortom alles is mogelijk. Er is no rule of thumb!

Het is wel zaak dat de bureauwereld adequaat op deze ontwikkelingen anticipeert. En dat gebeurt ook ten dele. Denk aan een Joe Public. Niet zonder reden opgericht. Of mediabureaus die topcreatieven aan boord nemen. En creatieve cellen die direct voor de klant werken. Of bureaus met strong believe in een vaste kern en een grote flexibele schil. Allemaal voorbeelden van beslissingen die door reclame ondernemers zijn en worden genomen.

Wat blijft? De vraag naar onderscheidend vermogen. Concepten die het verschil maken. En die behouden hun prijs. Let maar op. Dit spel gaat niet over kostenreductie. Dit gaat over kracht en macht. Daarmee voorsorterend op een succesvolle route voorwaarts.

De grote herschikking en herijking is eindelijk goed op weg … gelukkig maar… voor de rulebreakers!

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in